Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

– Jeg lider av scrolling, mener Jarle Haugland

av | 14. feb, 2023 | Nyheter

– Jeg lider av scrolling, mener Jarle Haugland

av feb 14, 2023

Jarle Haugland ble så provosert av Mark Zuckerberg at han koblet seg fra sosiale medier. Det mener lederen i Tro & Medier at han bare har hatt godt av.

Av Stein Gudvangen, KPK – stein@kpk.no

Det er gått over et år siden Haugland slettet kontoene sine på Facebook, Instagram og et knippe andre kanaler. Hvordan har livet hans vært siden? Og hvorfor et slikt grep?

15 måneder med digital detox – eller renselse fra sosiale medier – har stort sett slått bare positivt ut, oppsummerer Haugland i samtale med Kristelig Pressekontor.

Blant annet har han fått tid til å skrive en andaktsbok som lanseres i disse dager. Den leder leseren hen til helt andre kilder enn nettet.

 

Tidkrevende

Det var på senhøsten i 2021 kristenlederen slo opp med de tidkrevende sosiale mediene og skrev i Mediekommentaren at «Det er ikke meg, det er deg». Han hadde tenkt på det en stund, men det utløsende ble at Facebook-gründer Mark Zuckerberg omorganiserte virksomheten. Han dannet eier- og driftsselskapet Meta blant annet for å optimalisere overskuddet fra Facebook, Instagram og WhatsApp ved å gjøre brukernes hverdag enda mer digital.

– Zuckerberg har rigget mekanismene på nettet, men jeg må selv ta ansvar for min bruk av sosiale medier og hva de gjør med meg, sier Haugland som ikke er 100 prosent ute av Meta-eierens univers. Messenger vendte han tilbake til etter et års tid.

– Når Zuckerberg lanserer Meta, viser han ingen ydmykhet i en verden der han har stadig større innflytelse på sfærene våre ved å lage virtuelle parallelle virkeligheter som vi skal oppholde oss i. Dette ble jeg provosert av. Jeg ville ikke gi dem mer av min tid, sier Haugland som mener han hadde lagt seg til usunne nettvaner.

– Jeg så på andres Facebook-innlegg og synset om dem. Jeg mener dette potensielt kunne gjøre meg til en dårligere person. Det var støy i sjelslivet mitt. Jeg ville ikke lenger mene noe om det andre legger ut, tillegge dem intensjoner eller være en slags indre overdommer over innleggene deres. Det hadde jeg ikke lyst til.

Haugland er ambivalent i møte med sosiale medier og er blitt gradvis mer betenkt.

– Jeg har over tid reflektert over om sosiale medier er et gode og gått fra den ene enden av skalaen med de positive sidene til et framtidsdystopisk syn der det vil gå skikkelig galt. Konklusjonen min er at dette i sum, til tross for alt det positive, ikke er godt for mennesker.

Tro & Medier, som han er daglig leder for, begynte med Skjermfri Uke i 2012.

– Jeg hadde alt da en erkjennelse av at Facebook, Twitter, Tiktok, Instagram og de andre kanalene tar for mye tid, sier Haugland og lener seg på Pippi Langstrømpe:

– Hun sier at den som er sterk, også må være snill. Facebook er mektige, men jeg er usikker på hvor mye godt de vil menneskeheten. Det er profitt som er drivkraften deres, og de har misbrukt makten sin ved å manipulere nyhetsstrømmen for å forske på følelsene våre.

 

– Lider av scrolling

Haugland understreker at frakoblingen er hans valg, og ikke noe alle andre også må gjøre.

– Mitt spørsmål var hvordan jeg kunne ta kontroll over min egen mediebruk. Akkurat det vil være en forskjellig historie for ulike mennesker. Spørsmålet er hva som tar min oppmerksomhet og hva som hindrer min tilstedeværelse i relasjonene med andre, sier 47-åringen og forteller at måltidene hjemme på Mosby i Kristiansand er etablert som mobilfrie.

Haugland ser flere plussfaktorer i sitt «nye» liv, men er ikke helt fri fra nettets bieffekter.

– Jeg merker at jeg fortsatt lider av scrolling. Fordelen er at jeg nå bare er på nyhetshetsmedier. Men jeg scroller der også, medgir han.

– Savner du noe fra din tid med sosiale medier?  

– Jeg savner en del av humoren og noe av det som utviklet seg til samtaler med venner og kjente. Sosiale medier kan være en kilde til mye moro, og man kan dele en del gode artikler.

– Hva er gevinsten av detoxen?

– Jeg håper det har gitt rom til å reflektere mer, at jeg er mer tilstede, men det må folk rundt meg svare på. Jeg har ellers fått mer tid til gå turer og til å spille piano enn for noen år siden.

– Har du nett-abstinenser?

– Nei, jeg tror ikke det, men det er klart jeg hadde vaner jeg måtte endre. På Instagram pleide jeg å dele morsomme overskrifter og gøyale skilt eller legge ut bilder jeg hadde tatt. Nå kan jeg heller dele de dårlige vitsene mine med barna mine i tekstmeldinger.

Han er altså tilbake på Messenger, og sier ikke nei til alt.

– Men det er noe som ikke er bra med sosiale medier, og dette kombinert med makten Meta har fått, gjorde at jeg lukket mine kontoer, og jeg vet ikke om jeg kommer tilbake.

 

Andaktsbok

Haugland ser på sosiale medier som støy og mener de er distraherende for folks gudsliv. Det siste drøye året har han funnet tid til å skrive en bok med 40 andakter. Med den vil han fremme en ny kristen «drikkekultur».

– Stillhet er en del av budskapet mitt, sier han om boka som har fått tittelen Drikk!

Les mer om andaktsboken her! 

Der forsøker han å formidle noen verdier han mener vi ikke må miste i vår tid.

– Boka er en invitasjon til å ta noen enkle valg. Jeg skriver for eksempel om blikkontakt som er noe av det viktigste vi har for å bygge relasjoner. Jeg skriver også om stillhetens rolle i relasjoner og tillitens plass i stillheten, om å spise og drikke og om matens plass i gudsrelasjonen. Jesus sier at når noen tørster, kan de komme til ham og drikke. Bibelen snakker om strømmer av levende vann og oppfordrer oss til å drikke av gledens bekk og spise av overfloden i Guds hus. Bibelens forfattere er grepet av noe de færreste har fått tak i. Spørsmålet er om vi noen gang graver dypt nok, sier forfatteren som hevder han ikke er veldig opptatt av mediene.

– Det er kanskje litt dumt å si dette når man leder en medieorganisasjon, men det som driver meg og opptar meg, er menneskers gudsliv og relasjonen til Gud. Og jeg tror det finnes rikdommer hos Gud som vi bare har smakt litt av. Det finnes noen kilder i gudstroen som er så grensesprengende og som rommer så mange skatter. Jeg ser at på sitt beste kan mediene berike oss, men oftere distraherer de oss vekk fra det viktigste. Da blir det gode det bestes verste fiende. Det er mye gøy og interessant i mediene som ikke er direkte skadelig, men det holder oss borte fra det som tar tid, det langsomme. Jeg tror ikke Gud blander seg i koret som roper om vår oppmerksomhet. Jeg tror han venter. Dette terrenget trenger vi alle å utforske. Det handler om å være på leting og å følge Jesus i en verden full av skjermer.

Det koster oss 500 kr pr dag å lage denne serien. Kan du være med i et spleiselag for å få dette til? Kanskje du kan gi en spesiell dato i julegave til noen? Gi din gave på Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824 og merk gaven med datoen eller datoene du ønsker å gi.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Vær frimodig!

Det er mange som lever i den tro at om vi underviser om seksualitet ut fra et bibelsk kristent perspektiv, pålegger vi mennesker unødig lidelse. Det finnes mange historier som bekrefter noe annet.

#

Siste innlegg

$

Når følelsene løper løpsk

Jeg undres stadig over min evne til å la meg begeistre, frustrere og berøre. En setning eller et bilde er nok til å sette sterke følelser i sving.

F&M roser NRK for etikkredaktør

Per Arne Kalbakk er ansatt som etikkredaktør i NRK, en nyopprettet stilling hos allmennkringkasteren. Familie & Medier roser kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen for denne endringen: – Det er et tydelig signal, både internt og eksternt, at medieetikken settes høyt i NRK, sier Jarle Haugland, daglig leder i F&M.

Den fraværende gråten

Noen ganger har jeg bare lyst til å sitte stille i båten og vente til stormen går over. Slik har jeg det nå. Skal jeg skrive noe om 22.juli-terroren og Guds rolle i denne?

Er kristne feige?

Er kristne som ikke går inn i den offentlige debatten feige? Eller finnes det grunner for å holde seg borte fra den?

F&M roser webpastor Asbjørn Kvalbein

– Vi håper at hans arbeid kan være til inspirasjon for andre, uansett alder, som ønsker at evangeliet skal nå ut til nye mennesker i vår tid, sier Jarle Haugland i Familie & Medier

Hvorfor er ikke sommerstevnene i mediene?

«De skriver ikke et ord om vårt kristne sommerstevne! Men den lille musikkfestivalen i nabobyen, som bare samler en brøkdel av hva vårt stevne gjør, det får god mediedekning», uttales det i frustrasjon – og noen får bekreftet sitt inntrykk av en kristendomsfiendtlig presse. Det fører lite godt med seg. Da er det bedre å bruke energien som ligger i frustrasjonen og omskape den til klokskap og kreativitet.

F&M roser Aftenposten TV og Odvar Omland

«Hva gjør man når den man elsker begynner å glemme hvem man er?» Odvar Omland (91) deler om hvordan det er å leve med en dement kone på Facebook. – Et vakkert innslag om kjærlighet, trofasthet og gleden i sosiale medier, sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

Et pappaopprør mot kroppspresset

«Du er ikke god nok.» Kroppspresset i mediene er enormt – ikke minst mot unge jenter. Retusjerte modeller lyser mot dem og hvisker sitt forførende budskap inn i hjertet. «Du mangler noe for å være lykkelig. Kroppen din må være tynnere. Du må være mer sexy. Pass på å ha sommerkroppen i orden! Lykken finnes i en perfekt kropp.» Og hjertet lokkes til å tro løgnen.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Alvar N. Bergendal

Kronikken «Ikke alle har ‘gjort det’» er fremhevet øverst på nettsiden til NRK. – Alvar N. Bergendal har skrevet en nyansert kronikk om seksualopplysning som henter frem viktige innspill til samfunnsdebatten, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kampen om tiden og sjelen

«Vi er i konkurranse om menneskers tid», sa Naja Nielsen fra Danmarks Radio under Nordiske Mediedager. Og i en konkurranse er det alltid tapere. Om du ikke er våken, kan det bli deg.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Asker-jente (15)

Innlegget i Aftenposten fra ei jente om gruppepress beskriver utfordringer vi må ta på alvor. – Modig gjort å si fra på denne måten, og vi håper det fører til at flere tør å ta egne valg, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kjenner seg igjen i mørket

Under Nordiske Mediedager snakket skaperne av tv-serien Dag om de fem årene siden starten. – Det er forbausende mange som kjenner seg igjen i det mørke i den, sa skuespiller Atle Antonsen til BA etterpå.

Livssyn – en blindsone i journalistikken

Nordiske Mediedager er over for i år, og nok engang var det et glimrende program med en vesentlig mangel. Jeg er redd konferansen gjenspeiler at tro og livssyn er et ikke-tema for Medie-Norge.

F&M roser «Djeveldansen»

«Det har nesten vært som en evig djeveldans», sier journalist og programleder Ann Söderlund om det å vokse opp med en far som drakk for mye. – Takk til NRK for at de også viser fram alkoholens mørke sider og lar oss se hvordan alkoholmisbruk kan påvirke de nærmeste, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser «Hjelp til alt mulig»

Facebook-siden har nå over 13 000 medlemmer. Målet med siden er å formidle hjelp til folk som trenger det. – Et rosverdig tiltak, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Sårbare seksuelle grenser

Kampanjen #jegharopplevd, der jenter forteller om seksuell trakassering, har fått overveldende respons. Menn forteller at vi trenger å snakke om hvor grensene går.

Menneskesyn i kommentarfeltene

Tenk deg at du oppdager at det brenner i huset ditt. Familien kommer seg trygt og raskt ut, men i huset er fortsatt du, din trofaste hund og den syv år gamle venninnen til datteren din. Både hunden og jenta trenger hjelp for å komme seg ut, og du har bare mulighet til å hjelpe en av dem. Hvem velger du?

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Bergens Tidende

Lørdag viet Bergens Tidende forsiden til Evangeliesenteret Brubakken. – Oppmuntrende å lese! Takk til Bergens Tidende for en god blanding av et personlig møte med en tidligere rusavhengig og fakta om behandlingen, sier Linda Askeland i Familie & Medier

#
$