Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

La naboen få høre at Jesus er verdens håp!

av | 2. apr, 2020 | Mediekommentaren

La naboen få høre at Jesus er verdens håp!

apr 2, 2020

Min bønn er at vi må se samme drivkraft, kreativitet og ressursbruk fremover for å nå nye mennesker med evangeliet, de som aldri setter sine bein i kirken. 

Av Jarle Haugland

daglig leder i Tro & Medier

Det har vært inspirerende å se hvordan kirker og menigheter har evnet å omstille seg til situasjonen vi er i. Digitale initiativ er utallige: gudstjenester, smågrupper, basarer og lovsangskonserter. Her blir menighetene «tvunget» til endring av en ekstern, ikke-planlagt faktor, og mange har møtt utfordringene på en veldig god måte.

Jeg ønsker likevel å komme med en utfordring inn i denne situasjonen. For det er tankevekkende at endringsviljen og ekstra initiativ ble fremtredende idet kirken ikke nådde ut med budskapet til menigheten. Da la man seg i selen, fant nye veier, kjøpte nytt utstyr og prøvet og feilet. Min bønn er at vi må se samme drivkraft, kreativitet og ressursbruk fremover for å nå nye mennesker med evangeliet, de som aldri setter sine bein i kirken. De som kanskje aldri har møtt Jesus, han som er eneste veien til frelse.  

Det er ingen motsetninger mot disse to arenaene, tvert imot. Et disippelgjørende fellesskap er essensielt for å leve i misjonsoppdraget. Og misjonsoppdraget er helt sentralt i arbeidet med å forme Jesus-etterfølgere. Men rekkefølgen må være riktig: Først må vi ha en klar forståelse av at vi er sendt ut for å forkynne evangeliet til verden. Deretter kommer spørsmålet om hva det vil si å være kirke, i lys av misjonsoppdraget.  

Graham Cray, tidligere anglikansk biskop, har skrevet: «De som starter med spørsmålene omkring relasjonene til den eksisterende kirke, har allerede gjort den vanligste og farligste feilen. Start med kirken, og oppdraget vil trolig gå tapt. Start med oppdraget, og det er sannsynlig at kirken blir funnet.» 

Derfor, når påsken nå står for døren: Nå kan vi bringe håp til mennesker som ellers ikke går i kirken! Tenk at de digitale gudstjenestene og andre livesendingene skal ha et misjonalt aspekt med seg, at de skal ha en form og et budskap som naboen din kan og bør se. La oss være – i den digitale sfære og i vår hverdag – vitner om Jesus Kristus til mennesker.  

For sjelden har påskebudskapet vært mer aktuelt; det er en historie som er uendelig vakker, grensesprengende og overfylt av håp: 

For det første – påsken forteller at vi ikke er alene 
Når vi blir rammet av et virus som setter bortimot hele kloden ut av spill, kan frykten lett ta overhånd. Påsken forteller om Gud som elsker oss så høyt at han stiger ned og blir menneske for å frelse oss. «Jeg er med dere alle dager» sa Jesus (Matt 28, 20). Dette håpsbudskapet trenger verden å høre. 

For det andre – påsken forteller at ondskapen er overvunnet 

Koronaviruset er et resultat av at ondskapen er kommet til verden. Djevelen er bare ute etter å stjele, myrde og ødelegge. Jesus kom for at vi skulle ha liv og overflod! (Joh 10, 10) Og selv om vi møter dødskreftene og ondskapens gjerninger i vår tid, forteller påskens budskap at dette bare er midlertidig. Oppstandelsen forteller om Guds kraft som er sterkere enn døden! 

Og for det tredje – påsken forteller om en evighet uten sykdom og død 

Johannes skriver i sitt fremtidssyn om det evige livet: «’Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som en gang var, er borte.’ Han som sitter på tronen, sa: ‘Se, jeg gjør alle ting nye.’» (Åp 21, 4f). Døren inn til dette livet ble åpnet i påsken. Dette er vårt håp, midt i en urolig tid. 

Dette kan vi som kirke formidle til mennesker i dag. Sammen kan vi bringe ut budskapet om at Jesus er verdens håp! Vær kreativ, bryt gjerne opp et tak eller to for å bære mennesker til Jesus – for oppdraget er krystallklart: Mennesker trenger Jesus som sin frelser og vi er sendt ut for å forkynne evangeliet, håpsbudskapet, til alle. Også i de digitale kanalene.

Ønsker alle en velsignet påske fylt av håp. 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
Kristenretten

Kristenretten

Nå er «Hendelsen som forandret Norge» lansert! Dette er en ny underholdende og opplysende miniserie med Farmen-presten, Thor Haavik!

#

Siste innlegg

$

Hvorfor er ikke sommerstevnene i mediene?

«De skriver ikke et ord om vårt kristne sommerstevne! Men den lille musikkfestivalen i nabobyen, som bare samler en brøkdel av hva vårt stevne gjør, det får god mediedekning», uttales det i frustrasjon – og noen får bekreftet sitt inntrykk av en kristendomsfiendtlig presse. Det fører lite godt med seg. Da er det bedre å bruke energien som ligger i frustrasjonen og omskape den til klokskap og kreativitet.

F&M roser Aftenposten TV og Odvar Omland

«Hva gjør man når den man elsker begynner å glemme hvem man er?» Odvar Omland (91) deler om hvordan det er å leve med en dement kone på Facebook. – Et vakkert innslag om kjærlighet, trofasthet og gleden i sosiale medier, sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

Et pappaopprør mot kroppspresset

«Du er ikke god nok.» Kroppspresset i mediene er enormt – ikke minst mot unge jenter. Retusjerte modeller lyser mot dem og hvisker sitt forførende budskap inn i hjertet. «Du mangler noe for å være lykkelig. Kroppen din må være tynnere. Du må være mer sexy. Pass på å ha sommerkroppen i orden! Lykken finnes i en perfekt kropp.» Og hjertet lokkes til å tro løgnen.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Alvar N. Bergendal

Kronikken «Ikke alle har ‘gjort det’» er fremhevet øverst på nettsiden til NRK. – Alvar N. Bergendal har skrevet en nyansert kronikk om seksualopplysning som henter frem viktige innspill til samfunnsdebatten, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kampen om tiden og sjelen

«Vi er i konkurranse om menneskers tid», sa Naja Nielsen fra Danmarks Radio under Nordiske Mediedager. Og i en konkurranse er det alltid tapere. Om du ikke er våken, kan det bli deg.

Kjenner seg igjen i mørket

Under Nordiske Mediedager snakket skaperne av tv-serien Dag om de fem årene siden starten. – Det er forbausende mange som kjenner seg igjen i det mørke i den, sa skuespiller Atle Antonsen til BA etterpå.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Asker-jente (15)

Innlegget i Aftenposten fra ei jente om gruppepress beskriver utfordringer vi må ta på alvor. – Modig gjort å si fra på denne måten, og vi håper det fører til at flere tør å ta egne valg, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Livssyn – en blindsone i journalistikken

Nordiske Mediedager er over for i år, og nok engang var det et glimrende program med en vesentlig mangel. Jeg er redd konferansen gjenspeiler at tro og livssyn er et ikke-tema for Medie-Norge.

F&M roser «Djeveldansen»

«Det har nesten vært som en evig djeveldans», sier journalist og programleder Ann Söderlund om det å vokse opp med en far som drakk for mye. – Takk til NRK for at de også viser fram alkoholens mørke sider og lar oss se hvordan alkoholmisbruk kan påvirke de nærmeste, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser «Hjelp til alt mulig»

Facebook-siden har nå over 13 000 medlemmer. Målet med siden er å formidle hjelp til folk som trenger det. – Et rosverdig tiltak, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Sårbare seksuelle grenser

Kampanjen #jegharopplevd, der jenter forteller om seksuell trakassering, har fått overveldende respons. Menn forteller at vi trenger å snakke om hvor grensene går.

Menneskesyn i kommentarfeltene

Tenk deg at du oppdager at det brenner i huset ditt. Familien kommer seg trygt og raskt ut, men i huset er fortsatt du, din trofaste hund og den syv år gamle venninnen til datteren din. Både hunden og jenta trenger hjelp for å komme seg ut, og du har bare mulighet til å hjelpe en av dem. Hvem velger du?

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Bergens Tidende

Lørdag viet Bergens Tidende forsiden til Evangeliesenteret Brubakken. – Oppmuntrende å lese! Takk til Bergens Tidende for en god blanding av et personlig møte med en tidligere rusavhengig og fakta om behandlingen, sier Linda Askeland i Familie & Medier

Kan du skylde på noen?

Mennesker ser ut til å være født med et behov for å skylde på noe – eller noen. For noe er grunnleggende galt når vi rolig ser på at mennesker bokstavelig talt går under. Hvorfor gjør vi det?

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M rosar Facebook-side mot menneskehandel

Etter massiv pågang vart Facebook-sida «Støttegruppen for Yasmin og andre ofre for menneskehandel» oppretta. – Det er flott når informasjon fører til handling som her, at folk støttar Yasmin i praksis, seier Linda Askeland, fungerande leiar for Familie & Medier.

Å være krenket eller ikke være krenket

«Hva er edel ferd?» spør Hamlet i Shakespeares kjente tragedie. Kunne debatten rundt «Trygdekontoret», pornosketsj og Kari Jaquesson fått en annen dybde om man hadde startet med dette spørsmålet?

F&M roser «Brennpunkt»

I «Fortell og forsvinn» møter vi Yasmin, som har vært sexslave. Hun ble fanget som 10-åring og klarte å rømme etter 15 år. Nå kan hun bli kastet ut av Norge. – Denne uken roser vi «Brennpunkt» for å sette lys på en forferdelig «bransje», sexslaveri, gjennom en konkret, hjerteskjærende enkeltsak, sier Halldis B. Volle i Familie & Medier.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Vårt Land

Gjennom flere saker belyste Vårt Land påskedagene i en aktuell og spennende form. – Vi i Familie & Medier vil takke for en engasjerende og gjennomarbeidet fremstilling av påskedramaet, sier Jarle Haugland, leder for F&M.

#
$