Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Er klassisk kristen etikk farlig?

av | 19. okt, 2023 | Nyheter

Er klassisk kristen etikk farlig?

av okt 19, 2023

Av Normisjon, Laget (NKSS), Misjonssambandet, Indremisjonsforbundet, Ungdom i Oppdrag, Tro & Medier (signaturer nederst i saken)

Ikke uventet har den nye ressursen «Identitet og seksualitet» skapt reaksjoner. Generalsekretær for Skeivt kristent nettverk (SKN) Solveig Gjesdal, generalsekretær for Norges Kristelige Studentforbund(NKS), Eline Heidisdatter Lorentzen, kommentator i Vårt Land, Åste Dokka, og nå sist Oslo biskop i Den norske kirke, Kari Veiteberg, har på ulikt vis kritisert både innhold og form.

Screenshot fra nettsiden identitetogseksualitet.no, hvor du kan laste ned videoene. 

De skriver hver for seg, men deler noen felles anliggender. Interessant nok er disse å finne i den samme teologiske strømningen, om at erfaring og følelser er bestemmende for bibeltolkning, i stedet for at Bibelen kaster lys over og gir hjelp til livstolkning. I dette ligger også en tydelig forskyvning av tyngdepunkt i hva som blir det sentrale i det kristne verdensbildet og trosuniverset.

Grove karakteristikker

Flere av dem har merket seg at selve opplegget har en kjærlig og omsorgsfull tone. Vi er glade for at det blir lagt merke til, for det har vi jobbet mye med. Vi ønsker som Jesus å møte mennesker med både nåde og sannhet. Og vi ønsker å bidra til samtale og en mindre polarisert dialog. Det kan virke som om dette siste ønsket ikke blir delt av våre kritikere.

Dokka hevder at en klassisk kristen etisk undervisning om seksualitet og samliv, er farlig og kan berede grunnen for seksuelle overgrep(!). Lorentzen bruker ord som å forsterke hatefulle holdninger, fordømmende, ekskluderende og skremmende. Det er grove karakteristikker av en kristen veiledning som siden Jesu tid har blitt undervist i hele den verdensvide kristne kirke, og som hovedtyngden av verdens kristne fortsatt forstår sitt liv i lys av.

Å skru av sitt etiske kompass?

Dokka prøver å spille to av bidragsyterne i filmene ut mot hverandre, Tormod Kleiven og Thomas Neteland, og konstruerer en motsetning som ikke er der. Hun gjør dette på basis av en ganske så vrangvillig høring av Neteland. Han er korrekt sitert i teksten til Dokka, men karikeres ved å hevde at han vil få unge mennesker til å la være å lytte til sin egen livserfaring.

Når Neteland sier at det er verdt å stille noen kritiske spørsmål til sitt eget hjerte, akkurat slik Dokka og mange andre stiller kritiske spørsmål til Bibelens budskap, blir dette karakterisert som «å skru av sitt etiske kompass». Ingen som har vært med i dette prosjektet mener det, eller er talspersoner for en slags blind lydighet. Vi tror bare ganske enkelt at Gud har gitt oss en livsveiledning i Bibelen som er god for oss, og som vi oppmuntrer både unge og eldre til å la være styrende for sine liv.

Ingen som har vært med i dette prosjektet er talspersoner for en slags blind lydighet.

Neteland understreker en viktig del av vårt kristne menneskesyn: At menneskehjertet etter syndefallet er preget av mye annet enn nestekjærlighet. For å sitere Jesus: «For fra hjertet kommer onde tanker, mord, ekteskapsbrudd, hor, tyveri, falskt vitnesbyrd, spott.» (Matt 15,19). Hjertet kan altså i mange tilfeller være en dårlig veiviser, fordi «det fininnstilte samspillet mellom hode, hjerte og hormoner», også kan styres av egoisme og eget begjær. Den indre stemmen er ikke en god nok eller tilstrekkelig veileder verken for unge eller gamle. Denne forståelsen kan snarere forsterke muligheten for maktmisbruk og utnytting.

Fører klassisk kristen etikk til overgrep?

Dokkas logikk er at når en underviser at Bibelen er øverste autoritet i spørsmål om seksuell atferd, vil det bane vei for overgrep fordi det fører til at offeret skrur av sitt eget indre etiske kompass. Men et slikt syn legger indirekte ansvaret for overgrep på den som utsettes for overgrepene.

Ut fra vår forståelse handler seksuelle overgrep om misbruk av makt, der en person i en maktposisjon utnytter sin makt til å seksualisere relasjonen og tråkke over en annens intimitetsgrenser. Overgrep handler altså om overgripers maktmisbruk, ikke om den utsattes forståelse av seksualitet eller «evne til å følge sitt indre kompass».

Å misbruke sin makt på denne måten, er noen helt annet enn kristen forkynnelse av hva Bibelen sier om seksualitet og samliv.

Når mennesker opplever at de blir fratatt dømmekraften, som Tormod Kleiven eksemplifiserer i videoen, skjer dette alltid i en situasjon der overgriper påfører den andre sin virkelighetsforståelse. Den påførte virkelighetsforståelsen vi har møtt mange ganger i overgrepssaker, kan oppsummeres omtrent slik: «Gud er kjærlighet og derfor er han ikke imot at vi har sex», eller «de gode følelsene vi har når vi er sammen viser at dette er Guds vilje og noe han velsigner». Det skaper forvirring, slik maktmisbruk alltid gjør, og dermed blir dømmekraften manipulert og ens egen indre stemme blir kvalt. Ansvaret for overgrep skal derfor legges på den som er i en maktposisjon, ikke på den utsatte som av overgriper er blitt fratatt muligheten til å protestere på den virkelighetsforståelsen hun eller han blir utsatt for.

Å misbruke sin makt på denne måten, er noen helt annet enn kristen forkynnelse av hva Bibelen sier om seksualitet og samliv, og å legge til rette for ærlige samtaler om livet slik det oppleves sett i forhold til de bibelske idealene.

En annen kristendomsforståelse

Lorentzen beskriver kjernen i kristendommen slik: «Essensen av kristendommen handler om nestekjærlighet og å omfavne alle mennesker uavhengig av deres seksuelle orientering eller identitet».

Ut fra vår kristendomsforståelse er ikke dette kjernen i kristendommen. Kjernen er at Gud sendte sin sønn, Jesus, til soning for alle våre synder og har åpnet opp et helt nytt liv som er tilgjengelig for alle mennesker ved tro, gitt av bare nåde. Det er på denne måten Gud først og fremst har vist sin kjærlighet til verden, en kjærlighet som både konfronterer oss og bekrefter oss. Ikke bare det ene.

I Lorentzens definisjon er det imidlertid det mellommenneskelige, bekreftende og seksuelle som står i sentrum. Her blir kristendom sett på som en terapeutisk ressurs for menneskelig utvikling og bekreftelse. Jesus derimot snakket om å ta sitt kors opp og følge ham, og han utfordret sine tilhørere til å beregne omkostningene.

En annen bibelforståelse

Sist ute er Oslobiskop Kari Veiteberg som på mange måter starter der Dokka slutter. Det gir liten mening å si at en tror på Bibelen, postulerer hun. For Bibelen er bare mange bruddstykker og fragment som er satt sammen og kan derfor umulig gi noe entydig bilde. Man må derfor tolke kritisk og lese varsomt. Underforstått: alt er menneskelige tolkninger. Fra dette utgangspunktet, kritiserer hun vår bibelbruk.

Dokka er enig i at i Bibelens verden hører sex og ekteskap sammen. Men det hører ikke åpenbaringen til, hevder hun, og er dermed ikke noe vi trenger å ta hensyn til i vår tid. At Jesus eksplisitt sier at ekteskapet er en ordning Gud innstiftet i skapelsen (Matt 19), har altså ingen gyldighet.

Det later til at hun mener at det eneste vi trenger for å navigere moralsk er det indre moralske kompass vi alle er utstyrt med. Ingen råd som tegner opp noen grenser for samtykkende voksne ser ut til å kunne tolereres innenfor et slikt etisk fortolkningsunivers.

Vårt utgangspunkt er annerledes. Vi er enig i at Bibelen må tolkes, men vi tror den er gitt oss av en Gud som har et godt budskap han vil at vi skal forstå. Derfor oppfordrer vi alle til å gjøre som de kristne i Berøa: De tok imot Ordet med all velvilje og gransket skriftene daglig for å se om alt stemte. (Apg 17,11).

Man må verken kunne gresk eller hebraisk for å forstå Bibelen. I alle kulturer har den bevist sin kraft til å forvandle menneskers liv ved å åpne veien til fellesskap med Gud. Så mener også vi at det finnes tolkningsregler som kan være til hjelp når en skal lese Bibelen. Et sentralt premiss er at det er Skriften selv som med sine begrunnelser av bibeltekstene avgjør hva som er gyldig for oss i dag. Skriften må være sin egen fortolker. Vi gjør også klokt i å ta med oss hvordan kirken gjennom 2000 år har forstått tekstene, selv om kirkens bekjennelsesskrifter er en avledet norm.

En annen ekteskapsforståelse

Veiteberg påpeker riktig at Luther så på ekteskapet som en verdslig ordning, men unnlater å påpeke at han også så på ekteskapet som Guds gode ordning (Skriftet om kirkens babylonske fangenskap, 1522). I sin store katekisme (1528/29) viser han blant annet til at ekteskapet er stadfestet og bevart ved det 6. bud. Luther kan derfor vanskelig tas til inntekt for å endre ekteskapsforståelsen. For Luther var Bibelen hellige tekster man bøyde seg for, og som han selv holdt på å miste livet i lydighet mot. En kan ikke bruke Luther for å legitimere en postmoderne, relativistisk lesning av Bibelen.

Både Veiteberg og Dokka problematiserer at Bibelen har en entydig forståelse av ekteskapet, ved å henvise til flerkoneri i GT og et patriarkalsk samfunn. De overser helt hvordan den kristne tradisjon alltid har fremholdt Jesu ord om ekteskapet som normativt for sin seksual- og ekteskapslære – ikke flerkoneriet eller sex med slavekvinner i GT.

Ingen av kritikerne har noen kritiske merknader eller refleksjoner til vår egen tids syn på sex.

Å si nei til noe for å oppnå et større gode

Mye av kritikken går på at vi holder opp Bibelens veiledning om at seksualiteten hører hjemme i ekteskapet, og dermed også mener at Bibelen sier nei til seksuelt samliv før en er gift. Dokka mener det er en fare for at man da ikke tør å handle etter sitt begjær. Underforstått, hvis man ikke realiserer seg seksuelt, blir man et engstelig og undertrykt menneske. Det er et freudiansk menneskesyn vi er dypt uenig i. Psykologien lærer oss at til menneskelig modning hører også å lære seg å utsette behovstilfredsstillelse og å bli i stand til å si nei til noe for å kunne oppnå et større gode. Dette gjelder også vår seksualitet. Og det er faktisk et godt budskap i en kultur som ikke klarer å se seksualitet ut fra et annet rammeverk enn nytelse og samtykke (og derfor så lett ender opp med det motsatte: personlig ulykke og anklager om grenseoverskridende atferd). Ingen av de «redningsvestene» som Dokka beskriver, som ufarliggjør fri seksuell utfoldelse, bidrar til en slik menneskelig og åndelig modning.

Når dette er sagt, er vi enige i at ikke all konservativ kristen seksualundervisning alltid har vært klok og sunn. Idealer kan framstilles på en slik måte at det å falle i synd på dette området blir den ene store synden som er så skambelagt at det kan gå på troen løs. Det har vært viktig for oss å motvirke dette ved å få fram Bibelens budskap om nåde og tilgivelse, som noe vi alle trenger uansett hva vi strever med, både på det seksuelle området og andre områder.

En sluttrefleksjon

Ingen av kritikerne har noen kritiske merknader eller refleksjoner til vår egen tids syn på sex, eller ser noen problematiske følger av den seksuelle revolusjonens løsrivelse av sex både fra forplantning og forpliktende kjærlighet. Det gjør at de egentlig bare speiler det som er samfunnets rådende seksualmoral. Det bekrefter for oss hvor viktig det er at det har kommet en alternativ undervisningsressurs.

Sett fra vårt ståsted er den kjærlighetsforståelsen våre kritikere beskriver en reduksjonistisk forståelse av kjærlighet og seksualitet i forhold til den visjonen vår Herre tegner opp i Skriften. Vi tror ikke vår etiske veiledning fører til overgrep, men til et godt og meningsfullt liv. Så merker vi oss at biskopen ikke ønsker å anbefale videoene til bruk i Den norske kirke, til tross for at denne kirken offisielt har to likestilte syn på ekteskapet. Til syvende og sist handler dette om ulike forståelser av hva essensen i kristen tro er og hvilket liv vi som Jesu disipler inviteres inn i.

Det er iallfall en avklaring som for oss er klargjørende.

Signaturer:

Normisjon

Kjetil Vestel Haga, generalsekretær

Runar Liodden, daglig leder i Acta

Vegard Tennebø, Leder, Misjon i Norge

Else Kari Bjerva, Personalleder

Laget (NKSS)

Karl-Johan Kjøde, generalsekretær

Anne-Lin Bringaker Hynnekleiv, assisterende generalsekretær

Misjonssambandet

Gunnar Bråthen, generalsekretær

Hans Kristian Skaar, daglig leder i Misjonssambandet ung

Indremisjonsforbundet

Runar Landro, daglig leder

Anja Ulveseth Heggen, daglig leder

Asle Steinbru, leder ImF-UNG

Ungdom i Oppdrag

Andreas Nordli, daglig leder

Ann-Helen Sperrud, nestleder

Tro & Medier

Jarle Haugland, daglig leder

Alexis Lundh, leder av nettverket HeltFri.net

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Gave Kampanje

Sammen står vi sterkere. Derfor inviterer vi deg med i Tro & Medier sitt arbeid. Gi oss gjerne en gave eller bli fast giver i Tro & Medier.

Vær frimodig!

Det er mange som lever i den tro at om vi underviser om seksualitet ut fra et bibelsk kristent perspektiv, pålegger vi mennesker unødig lidelse. Det finnes mange historier som bekrefter noe annet.

#

Siste innlegg

$
F&M roser Per Fugelli

F&M roser Per Fugelli

– Per Fugelli har i mange år vist en stor åpenhet om sin kreft-sykdom og hvordan han lever med denne. De siste dagene har han igjen sagt mye klokt om å leve til tross for det vonde, sier Vilhelm Viksøy, redaktør i Familie & Medier

Finner mennesker Jesus i debattspaltene?

Fra tid til annen kommer kravet om at kristne må si ifra om ting som er galt. Vi må være tydeligere i mediene, i avisspaltene og i debattprogrammene. For noen år siden var jeg helt enig i det. Nå er jeg ikke så sikker lenger. 

F&M roser NRK for godhetsuke

I årevis har Ålesunder og NRK-journalist Kjetil Lillesæter jaktet på den norske godheten. Denne uken vil NRK høre dine historier om godhet. – Veldig flott at godhet løftes fram i media på denne måten, sier Vilhelm Viksøy, redaktør i Familie & Meder

Vil mennesker møte Jesus i mediene i 2016?

Fra tid til annen bør alle kristne virksomheter spørre seg selv hvorfor de eksisterer og hvorfor de gjør det de gjør. Den øvelsen kan være både spennende, avslørende, ubehagelig og inspirerende.  

F&M roser «Petter uteligger»

– Serien gir oss et unikt innblikk livet på skyggesiden av samfunnet, vi får hjertevarme møter med uteliggere og vi utfordres på hvordan vi lever våre egne liv. Dette er vel verdt å rose, sier redaktør Vilhelm Viksøy i Familie & Medier

Immanuel, håpet for en verden i kaos

Finnes det noe håp for verden i dag? Nyhetsbildet i mediene kan få det ubehagelige spørsmålet til å melde seg. Er vi overgitt til oss selv i en tilsynelatende håpløs oppgave med å skape mening i en verden i krise? Mediebudskapet kan gi næring til frykt, uro og angst, ikke minst i møte med både klimakrise og terrorfrykt.

F&M roser Per Fugelli

F&M roser «Norske helter»

– Jeg er riktignok lettrørt, men da jeg så dette programmet, slet jeg med tårene. Det er flott å kunne hedre hverdagshelter, sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

Kroppspress, Harald Eia og sunne valg

Harald Eia klikker når han hører snakk om kroppspress. Han hevder at det har skjedd en utvikling fra å snakke om kroppsideal til nå å snakke om kroppspress. Og problemet kommer i følge Eia av at vi er blitt for empatiske, at vi tar for mye hensyn «til den 20 % av befolkningen som er de mest sårbare og nevrotiske blant oss».

La oss rive ned båsene

"Jeg vil begynne med en avgrensning", sa Kåre Melhus da han entret talerstolen under Mediedagen "Troens plass i...

F&M roser Per Fugelli

F&M roser TV2 livsstil for FML-dokumentarene

– Vi får et spennende bilde inn i livene til ungdommer fra helt ulike miljø. De unge presenteres med respekt og ærlighet. Ekstra spennende er det at TV2 også tar med en profilert kristen, sier Vilhelm Viksøy, redaktør i Familie & Medier.

F&M roser VG+/VG Helg for «gift på nytt»

– Det er prisverdig at VG velger å vie så stor plass til tre nære, vonde, ærlige og samtidig vakre historier om ekteskap som gikk i stykker – og veien tilbake til helbredelse og fornyet kjærlighet.

F&M roser Aftenposten for Eksmuslimene

– God, åpen og saklig religionskritikk er viktig. Vi som tror skal våge – ja, vi skal også være takknemlig for – at pressens kritiske søkelys rettes mot oss, sier Jarle Haugland.

Blikkene som forsvant

Noen har stjålet blikkene våre. Uten at vi har merket det. Den ene dagen så vi inn i hverandres øyne. Den neste dagen var både blikk og tanker rettet mot skjermen. Bort fra hverandre.

F&M roser VG for «Nedlasterne»

– VG har avdekket et av de mørkeste områdene i samfunnet vårt og satt søkelyset på grusomhetene barn opplever. Med dette tar de sitt samfunnsansvar på alvor.

Jo, ytringsfriheten trenger et «men», Hanne!

Det er krevende å balansere mellom en uforbeholden kamp for ytringsfrihet og en diskusjon om hvordan friheten forvaltes best. Om vi tar en av disse for gitt, er veien kort til at den siden forsvinner. Og det frie samfunnet blir skadelidende.

F&M roser NRK for misjonsdokumentarer

NRK har de siste månedene servert flere gode misjonsdokumentarer på TV. – Har tar NRK ansvar for å vise en viktig del av den norske historien, sier Jarle Haugland.

#
$