Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Hvor har du ditt blikk?

av | 30. mai, 2023 | Mediekommentaren

Hvor har du ditt blikk?

mai 30, 2023

Av Daniel Sæbjørnsen

Det var en søndags kveld. Jeg hadde hatt et foredrag for mange unge voksne et sted i Norge. I etterkant var jeg stresset og følte meg andpusten. Men hvorfor det? Etter å ha tenkt over opplevelsen, måtte jeg erkjenne at jeg underveis i formidlingen hadde prøvd å lese, tolke og tilfredsstille lytternes tilsynelatende ønsker. Men etter å ha drevet med formidling i mange år, burde jeg vel være forbi det stadiet at jeg søkte lytternes applaus. Jeg var jo der for å betjene dem, ikke for at de skulle bekrefte meg. I etterkant formulerte jeg huskeregelen for meg selv: «Der du har ditt blikk, vil du hente din bekreftelse!» 

Denne formuleringen opplever jeg stadig å være sann i mitt liv, men jeg er overbevist om at det gjelder de fleste av oss – i vårt samfunn og i møte med medieverdenen rundt oss. Det gjelder tenåringsjenten som har oppdatert profilbildet på sosiale medier og våker med sitt blikk over hvor mange likes og kommentarer som tikker inn. Vil hun bli bekreftet eller forkastet? Eller det unge ekteparet som for første gang skal invitere foreldre hjem til seg for julefeiring i sitt nye hjem. Blikket våker over foreldrenes respons, alt fra pynt til pinnekjøtt. Vil de bli bekreftet – litt, mye eller ingenting?  

 

Eksemplene er endeløse, siden vi alle søker bekreftelse fra hverandre. På samme måte som behovet for mat, drikke, søvn og sol må bli møtt, kommer en ikke unna at vår sjel lengter etter bekreftelse – i dypeste forstand kjærlighet. Dette får tankene til å gå tilbake til sosiologistudiene mine, der vi lærte teorien til George Herbert Mead. Han mente at et barn ikke kjenner seg selv i et vakuum, men blir kjent med seg selv gjennom øynene til de andre. Når vår adferd og ord blir bekreftet, da fortsetter vi med den. Når vi blir sosialt sanksjonert, så avstår vi fra den adferden. Mead påpeker at det er de signifikante andre – reaksjonene til de viktigste personene i vårt liv, som veier tyngst.  

 

Å søke bekreftelse er dermed uunngåelig, det er noe vi alle trenger. Som en av mine veiledere har lært meg, nemlig at vi henter fort vår bekreftelse fra vår relasjonsverdi ovenfor andre og vår prestasjonsverdi i møte med hva vi får til. I seg selv er ikke dette feil – tvert imot er det til en viss grad nødvendig. Men vi «blander fort kortene» ved at våre relasjoner og prestasjoner får definere vår egenverdi. Da begynner vi å konstruere livet på skjørt fundament. For den ene dagen er du på høyden når fotballkarrieren vinner trofeene, men den dagen kneskaden gjør seg gjeldende, er hele din verdi forduftet som solen i Bergen.  

 

Dagens unge, som bruker timevis med skjerm hver dag, kan stå i fare for at det er her de signifikante stemmene i livet finnes. Dermed står man i fare for at dette blir arenaen for bekreftelse. Ikke minst de signifikante ideal av skjønnhet, styrke og livsstil som blir presentert gjennom retusjerte influensere som alltid ligger «hakket foran» deg. Din egenverdi blir aldri bekreftet for den du er, med ditt utgangspunkt. Eller for den voksne familiefaren som alltid må løpe gjennom livet, siden den «perfekte karriere» hvor en endelig vil oppnå bekreftelse, alltid virker å være «i morgen».  

 

Der du har ditt blikk, vil du hente din bekreftelse. I møte med våre barn – måtte vi hjelpe dem enda mer offline, slik at de kan hente sin bekreftelse i virkelig facetime med foreldre, familie og venner som kan bekrefte deres egenverdi. Oss voksne – måtte vi slutte å løpe etter løgnene om at «litt bedre lønn», «litt mer vellykket vennekrets» og «en enda strammere sommerkropp» vil gi oss bekreftelsen vi lengter etter. Måtte vi heller finne det i det vi allerede har, og ikke minst i dem vi allerede har. Dette er et langt bedre og tryggere fundament for vår egenverdi enn flakkende trender og følgere som forsvinner.  

 

Men likevel tror jeg det finnes et enda tryggere fundament enn selv den beste familie av signifikante andre, nemlig Skaperen selv. I vår verden, ja, selv i en god familie, må vi alle til en viss grad mestre vår identitet, men ved å tro på Jesus får vi motta vår identitet. Her finnes en bekreftelse uavhengig av vår prestasjon, som heller hviler fullt og helt på vår posisjon som et barn av Gud og tilgitt i Jesus Kristus. Her kan du bo trygt, siden bekreftelsen står fast, for alltid! 

 

Hvor har du ditt blikk?  

 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]

Gave Kampanje

Sammen står vi sterkere. Derfor inviterer vi deg med i Tro & Medier sitt arbeid. Gi oss gjerne en gave eller bli fast giver i Tro & Medier.

#

Siste innlegg

$

Jo, ytringsfriheten trenger et «men», Hanne!

Det er krevende å balansere mellom en uforbeholden kamp for ytringsfrihet og en diskusjon om hvordan friheten forvaltes best. Om vi tar en av disse for gitt, er veien kort til at den siden forsvinner. Og det frie samfunnet blir skadelidende.

F&M roser NRK for misjonsdokumentarer

NRK har de siste månedene servert flere gode misjonsdokumentarer på TV. – Har tar NRK ansvar for å vise en viktig del av den norske historien, sier Jarle Haugland.

Når følelsene løper løpsk

Jeg undres stadig over min evne til å la meg begeistre, frustrere og berøre. En setning eller et bilde er nok til å sette sterke følelser i sving.

Den fraværende gråten

Noen ganger har jeg bare lyst til å sitte stille i båten og vente til stormen går over. Slik har jeg det nå. Skal jeg skrive noe om 22.juli-terroren og Guds rolle i denne?

F&M roser NRK for etikkredaktør

Per Arne Kalbakk er ansatt som etikkredaktør i NRK, en nyopprettet stilling hos allmennkringkasteren. Familie & Medier roser kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen for denne endringen: – Det er et tydelig signal, både internt og eksternt, at medieetikken settes høyt i NRK, sier Jarle Haugland, daglig leder i F&M.

Er kristne feige?

Er kristne som ikke går inn i den offentlige debatten feige? Eller finnes det grunner for å holde seg borte fra den?

F&M roser webpastor Asbjørn Kvalbein

– Vi håper at hans arbeid kan være til inspirasjon for andre, uansett alder, som ønsker at evangeliet skal nå ut til nye mennesker i vår tid, sier Jarle Haugland i Familie & Medier

Hvorfor er ikke sommerstevnene i mediene?

«De skriver ikke et ord om vårt kristne sommerstevne! Men den lille musikkfestivalen i nabobyen, som bare samler en brøkdel av hva vårt stevne gjør, det får god mediedekning», uttales det i frustrasjon – og noen får bekreftet sitt inntrykk av en kristendomsfiendtlig presse. Det fører lite godt med seg. Da er det bedre å bruke energien som ligger i frustrasjonen og omskape den til klokskap og kreativitet.

F&M roser Aftenposten TV og Odvar Omland

«Hva gjør man når den man elsker begynner å glemme hvem man er?» Odvar Omland (91) deler om hvordan det er å leve med en dement kone på Facebook. – Et vakkert innslag om kjærlighet, trofasthet og gleden i sosiale medier, sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

Et pappaopprør mot kroppspresset

«Du er ikke god nok.» Kroppspresset i mediene er enormt – ikke minst mot unge jenter. Retusjerte modeller lyser mot dem og hvisker sitt forførende budskap inn i hjertet. «Du mangler noe for å være lykkelig. Kroppen din må være tynnere. Du må være mer sexy. Pass på å ha sommerkroppen i orden! Lykken finnes i en perfekt kropp.» Og hjertet lokkes til å tro løgnen.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Alvar N. Bergendal

Kronikken «Ikke alle har ‘gjort det’» er fremhevet øverst på nettsiden til NRK. – Alvar N. Bergendal har skrevet en nyansert kronikk om seksualopplysning som henter frem viktige innspill til samfunnsdebatten, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kampen om tiden og sjelen

«Vi er i konkurranse om menneskers tid», sa Naja Nielsen fra Danmarks Radio under Nordiske Mediedager. Og i en konkurranse er det alltid tapere. Om du ikke er våken, kan det bli deg.

Kjenner seg igjen i mørket

Under Nordiske Mediedager snakket skaperne av tv-serien Dag om de fem årene siden starten. – Det er forbausende mange som kjenner seg igjen i det mørke i den, sa skuespiller Atle Antonsen til BA etterpå.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Asker-jente (15)

Innlegget i Aftenposten fra ei jente om gruppepress beskriver utfordringer vi må ta på alvor. – Modig gjort å si fra på denne måten, og vi håper det fører til at flere tør å ta egne valg, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Livssyn – en blindsone i journalistikken

Nordiske Mediedager er over for i år, og nok engang var det et glimrende program med en vesentlig mangel. Jeg er redd konferansen gjenspeiler at tro og livssyn er et ikke-tema for Medie-Norge.

F&M roser «Djeveldansen»

«Det har nesten vært som en evig djeveldans», sier journalist og programleder Ann Söderlund om det å vokse opp med en far som drakk for mye. – Takk til NRK for at de også viser fram alkoholens mørke sider og lar oss se hvordan alkoholmisbruk kan påvirke de nærmeste, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser «Hjelp til alt mulig»

Facebook-siden har nå over 13 000 medlemmer. Målet med siden er å formidle hjelp til folk som trenger det. – Et rosverdig tiltak, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Sårbare seksuelle grenser

Kampanjen #jegharopplevd, der jenter forteller om seksuell trakassering, har fått overveldende respons. Menn forteller at vi trenger å snakke om hvor grensene går.

#
$