Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

I begynnelsen skapte Gud – hva skaper vi?

av | 16. okt, 2019 | Mediekommentaren

I begynnelsen skapte Gud – hva skaper vi?

av okt 16, 2019

Bibelen starter med at Gud skapte himmelen og jorden. Ut av ingenting skapte han alt. Videre utover i Første Mosebok kan vi lese om Gud som en skapende Gud. Og kronen på verket var at han skapte oss, mennesker, i sitt bilde.  

«Kreativitet er en skapende evne, det vil si oppfinnsomhet, idérikdom og det å lage eller finne på noe nytt.» 

Dette er definisjonen på kreativitet, ifølge Wikipedia. 

Siden vi som mennesker er skapt i Guds bilde, må det vel bety at alle mennesker er født kreative med evnen til å skape?

Simen Søvik
kommunikasjonsleder, Tro & Medier

I Lukas kapittel 5 blir vi kjent med en kompisgjeng som ønsker å bringe sin lamme venn til Jesus. Men i det de kommer frem til huset hvor Jesus befinner seg oppdager de at det er fullt. De kommer seg ikke inn til Jesus.  

«Men fordi det var uråd å få ham inn på grunn av trengselen, gikk de opp på taket, fjernet noen takstein og firte ham ned på båren, midt foran Jesus.» (Lukas 5,19). 

Det oppstod et problem, en utfordring, men de så en løsning. De brukte sin kreativitet og skapte en ny dør inn til Jesus. Dette er en fantastisk historie som formidler mye, men la oss dvele ved starten på historien – kompisgjengen som åpnet taket og firte vennen ned. 

Kreativitet blir definert som en skapende evne – oppfinnsomhet, idérikdom og det å lage eller finne på noe nytt. Det er avgjørende for å løse problemer og utfordringer innen alle fag i alle situasjoner for å skape forandring og fornyelse.  

Som kompisgjengen på taket tror jeg på Guds kraft i det jeg gjør. Sammen med Den hellige ånd kan jeg ta det et skritt videre. Jeg kan bruke min kreativitet og la Den hellige ånd fylle mine løsninger med sin kraft. På den måten kan vi åpne nye dører, så mennesker får møte Jesus, der vi er – om det er på jobben som håndverker, sykepleier, programskaper eller journalist. Eller om det er på fritiden i ungdomsklubben, i kirken eller i sosiale medier. 

Vi er skapt til å skape og i dag har vi en utrolig mulighet gjennom digitale medier til å skape noe nytt som åpner dører inn til Jesus. Jeg vet ikke hva kompisgjengen tenkte da de sto utenfor huset, men kanskje var det en som sa: «Vi må få ham inn en annen vei». En annen svarte kanskje: «Kan vi få ham inn via taket?» og en tredje sa: «Hvis vi fjerner noen takplater kan vi fire ham ned». De sto sammen, de tenkte sammen og de skapte sammen.  

26. oktober ønsker vi å samle kristen-Norge til MELT, en kreativ mediekonferanse. Årets tema er kreativitet. Ordet kan høres svevende ut, men vi ønsker å gjøre det så håndfast som mulig for deg som kommer, slik at du kan ta i bruk de verktøyene vi gir deg i løpet av dagskonferansen.  

Tematikken er aktuell for alle, men som en mediekonferanse bærer seminarene preg av at vi ønsker å nå alle som jobber innen medier og kommunikasjon – både de profesjonelle og dem som er frivillige i organisasjoner og menigheter. 

Hvordan bruker ditt kristne fellesskap kreativiteten til å åpne dører? Legges det til rette for menneskers kreativitet eller handler det om å fylle et eksisterende program? Driver misjonsoppdraget dere til å tenke på stadig nye måter å føre mennesker til Jesus på? 

Når kompisgjengen i Lukas 5 hadde firt vennen ned gjennom hullet i taket, oppstod et møte mellom jord og himmel, mellom menneskers bønn og Guds svar, mellom menneskers kreativitet og Guds kraft. Jesus helbredet den lamme, og «straks reiste mannen seg foran øynene på dem, tok båren han hadde ligget på, og gikk hjem mens han lovpriste Gud. Alle ble helt ute av seg av undring og priste Gud. De ble grepet av frykt og sa: “I dag har vi sett det utrolige!”» (Lukas 5,25-26) 

Slik ønsker vi at mennesker også skal respondere når de møter Guds kraft i vår kreativitet. For å låne ord fra Paulus: «Kristi kjærlighet tvinger oss.» 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Kjære unge jente

Kjære unge jente

Jeg vil gjerne dele noen tanker med deg som jeg tror opptar deg, og som jeg er overbevist om at du trenger å bli minnet på i den tiden vi lever i. 

Den offentlige samtale + kristne = ? 

Den offentlige samtale + kristne = ? 

Å «stikke hodet fram» kommer selvsagt med en pris – men hver gang en gjør det, innser en at mange flere deler meningene, men ikke nødvendigvis motet til å si det selv.

#

Siste innlegg

$

Hva vil regjeringen med en allmennkringkaster?

TV 2s nei til å søke på avtalen om kommersiell allmennkringasting åpner opp for å finne tilbake til forståelsen av hva det innebærer å være en allmennkringkaster. Livssyn bør være en helt naturlig del av dette oppdraget.

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Kan vi i F&M hjelpe kristne med å nå ut med evangeliet på internett? 1.august overtok vi Jesus.net-konseptet fra Indremisjonsforbundet. Her er ett eksempel på hvordan verktøyene i Jesus.net-konseptet kan brukes for å føre søkende mennesker fra skjermen og inn i et kristent fellesskap.

Bare en tanke..

Jeg var i Israel i helgen. Det var en kontrastfylt helg. Kvelden vi kom ble det begått et terrorangrep. To menn utkledd som ortodokse...

Ukas ros til «Sweatshop – jakten på en levelønn»

– Det er utrolig å se hvor mange som risikerer livet for levelønnsaken. De risikerer livet, så vi må i det minste gjøre noe, sier Sarah Tjulander i den nye sesongen av «Sweatshop – jakten på en levelønn». AftenpostenTV følger opp tråden fra første sesong, som ble sett av over 8 millioner.  

Bill.mrk. «Mann 40»

I vinter opplevde jeg at det begynte å komme inn venneforespørsler på Facebook fra unge, pene og gjerne lettkledde kvinner. Jeg forstod raskt at profilene var falske, men lurte på hva som hadde forårsaket denne plutselige tilstrømningen. Så gikk det opp for meg: Jeg hadde fylt 40.

Hvem skal få Medierosen 2016?

Hvem synes du fortjener ros i mediene? Medierosen er en oppmuntringspris som går til en person eller en redaksjon som har løftet frem...

Bare en tanke om «Unge lovende»

«Vi trøster hverandre med våre patetiske liv». Det er et ledetema i serien, fortalte skuespillerne under Nordiske Mediedager.

Ukas ros til «rusuka» på NRK Super

NRK Super forteller denne uken historier om utfordringer barn opplever når foreldre drikker for mye. – De tar barn på alvor, og det fortjener de en varm ros for, sier Jarle Haugland.

Hva gjør vi med «Skam»?

Hoderisting alene fører ikke til forbedringer. Større innsikt i unges liv kan derimot føre til mer forståelse og omsorg.

Hvordan dele evangeliet på nettet?

En gledelig melding

Det er en glede å melde at Familie & Medier overtar Jesus.net-konseptet fra ImF. Dette blir en viktig del av en fremtidig satsing på mediemisjon i Norge.

Hva tror journalisten på?

Journalistenes storting er rødt. Slik det har vært hver gang medieundersøkelsen har blitt presentert på Nordiske Mediedager. Men hvordan ville svarene sett ut om de ble spurt om hvilket livssyn de har?

F&M roser russepresident

Josefine Rødal Tomren tar et oppgjør med holdningene til russen. – Hun fortjener ros fra oss, sier Alexis Lundh i Ungdom & Medier.

Vi er begrenset

Unge stresser og strever for å bli perfekte på alle områder. Hjelper det å snakke om at vi egentlig ikke strekker til?

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Kristenkommunisme?

Om ei drøy uke skal jeg tale ut fra Apostlenes gjerninger 4,31-35. Det er en utfordrende tekst! Medierelatert? Kanskje ikke i første omgang. Men definitivt i andre omgang, for her tegnes det opp et liv og et fellesskap som skaper ringvirkninger. Og som kan være en provoserende, utfordrende og frigjørende motkultur. Slikt blir det fort medieoppslag av.

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Hjernen i spagat

De siste dagene har hjernen min vært litt i spagat. Hvordan skal vi forholde oss til Facebook?

Er Facebook en fare for demokratiet?

Jeg vet jeg står i fare for å havne i konspirasjonsteorifellen nå. Men jeg må likevel si at jeg er bekymret for Facebooks innflytelse – eller potensielle innflytelse – på våre holdninger. I verste fall kan gigantselskapet være en fare for ytringsfriheten.

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Sauer blant ulver

Kan en sau vinne i en nærkamp mot en ulv? Og hva har det å si for kristnes relasjon til samfunnet?

#
$