Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Nyhet: Andaktsbok fra Tro & Medier

av | 29. nov, 2022 | Nyheter

Nyhet: Andaktsbok fra Tro & Medier

av nov 29, 2022

Boka «Drikk – andakter i en hverdag full av skjermer», med 40 andakter, kommer ut i slutten av januar.

Ikke før har Tro & Medier gitt ut katekismebok, så kommer det enda en boknyhet. Denne gangen er det en 40-dagers andaktsbok, perfekt for fastetiden, som skal utgis i vinter!

Jarle Haugland, daglig leder i Tro & Medier, er forfatter av boken. Han ønsker å bidra til tid med Gud full av hvile og påfyll. 

– Håpet er at denne lille boka kan inspirere og utruste oss til å søke Gud og hans rike kilder, midt i en tid der det finnes haugevis av digitale stemmer som slåss om vår oppmerksomhet. I en tid med pushvarsler og andre digitale distraksjoner, håper jeg boka kan hjelpe oss til å lage et skjermfritt område i hverdagen, en tid der vi er til stede og stille nok til at vi kan høre Guds stemme inn i våre liv.

Han forteller at andaktene er delt inn i seks ulike tema, som blant annet stillhet og tillit, den gode lengsel og blikkontakt – og tanken er at både temainndelingen og selve andaktene kan hjelpe oss til å forstå litt mer av hva det vil si å følge Jesus midt i vår mediehverdag.

Kjøp boken i vår nettbutikk! 

 

Like relevant hele året

Haugland sier at utgangspunktet for boka var en enkel fastekalender han laget for noen år siden, med ett bibelvers for hver dag i fastetiden.

– Ut fra disse, med noen små endringer, har jeg så skrevet en andakt for hver dag. Det betyr ikke at boka må leses i fasten, det er en bok som er like relevant hele året.

Boken gis ut på Luther Forlag, og kan etterhvert kjøpes på Tro & Mediers nettsider, i kristne bokhandler, på de aller fleste nettbokhandler i tillegg til der Haugland skal tale i løpet av våren. 

Dersom du ønsker besøk av Haugland i løpet av våren til medieseminar eller tale på gudstjeneste, ta kontakt i vårt kontaktskjema, eller skriv til oss på post@troogmedier.no.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Kjære unge jente

Kjære unge jente

Jeg vil gjerne dele noen tanker med deg som jeg tror opptar deg, og som jeg er overbevist om at du trenger å bli minnet på i den tiden vi lever i. 

Den offentlige samtale + kristne = ? 

Den offentlige samtale + kristne = ? 

Å «stikke hodet fram» kommer selvsagt med en pris – men hver gang en gjør det, innser en at mange flere deler meningene, men ikke nødvendigvis motet til å si det selv.

#

Siste innlegg

$

Hva vil regjeringen med en allmennkringkaster?

TV 2s nei til å søke på avtalen om kommersiell allmennkringasting åpner opp for å finne tilbake til forståelsen av hva det innebærer å være en allmennkringkaster. Livssyn bør være en helt naturlig del av dette oppdraget.

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Kan vi i F&M hjelpe kristne med å nå ut med evangeliet på internett? 1.august overtok vi Jesus.net-konseptet fra Indremisjonsforbundet. Her er ett eksempel på hvordan verktøyene i Jesus.net-konseptet kan brukes for å føre søkende mennesker fra skjermen og inn i et kristent fellesskap.

Bare en tanke..

Jeg var i Israel i helgen. Det var en kontrastfylt helg. Kvelden vi kom ble det begått et terrorangrep. To menn utkledd som ortodokse...

Ukas ros til «Sweatshop – jakten på en levelønn»

– Det er utrolig å se hvor mange som risikerer livet for levelønnsaken. De risikerer livet, så vi må i det minste gjøre noe, sier Sarah Tjulander i den nye sesongen av «Sweatshop – jakten på en levelønn». AftenpostenTV følger opp tråden fra første sesong, som ble sett av over 8 millioner.  

Bill.mrk. «Mann 40»

I vinter opplevde jeg at det begynte å komme inn venneforespørsler på Facebook fra unge, pene og gjerne lettkledde kvinner. Jeg forstod raskt at profilene var falske, men lurte på hva som hadde forårsaket denne plutselige tilstrømningen. Så gikk det opp for meg: Jeg hadde fylt 40.

Hvem skal få Medierosen 2016?

Hvem synes du fortjener ros i mediene? Medierosen er en oppmuntringspris som går til en person eller en redaksjon som har løftet frem...

Bare en tanke om «Unge lovende»

«Vi trøster hverandre med våre patetiske liv». Det er et ledetema i serien, fortalte skuespillerne under Nordiske Mediedager.

Ukas ros til «rusuka» på NRK Super

NRK Super forteller denne uken historier om utfordringer barn opplever når foreldre drikker for mye. – De tar barn på alvor, og det fortjener de en varm ros for, sier Jarle Haugland.

Hva gjør vi med «Skam»?

Hoderisting alene fører ikke til forbedringer. Større innsikt i unges liv kan derimot føre til mer forståelse og omsorg.

Hvordan dele evangeliet på nettet?

En gledelig melding

Det er en glede å melde at Familie & Medier overtar Jesus.net-konseptet fra ImF. Dette blir en viktig del av en fremtidig satsing på mediemisjon i Norge.

Hva tror journalisten på?

Journalistenes storting er rødt. Slik det har vært hver gang medieundersøkelsen har blitt presentert på Nordiske Mediedager. Men hvordan ville svarene sett ut om de ble spurt om hvilket livssyn de har?

F&M roser russepresident

Josefine Rødal Tomren tar et oppgjør med holdningene til russen. – Hun fortjener ros fra oss, sier Alexis Lundh i Ungdom & Medier.

Vi er begrenset

Unge stresser og strever for å bli perfekte på alle områder. Hjelper det å snakke om at vi egentlig ikke strekker til?

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Kristenkommunisme?

Om ei drøy uke skal jeg tale ut fra Apostlenes gjerninger 4,31-35. Det er en utfordrende tekst! Medierelatert? Kanskje ikke i første omgang. Men definitivt i andre omgang, for her tegnes det opp et liv og et fellesskap som skaper ringvirkninger. Og som kan være en provoserende, utfordrende og frigjørende motkultur. Slikt blir det fort medieoppslag av.

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Hjernen i spagat

De siste dagene har hjernen min vært litt i spagat. Hvordan skal vi forholde oss til Facebook?

Er Facebook en fare for demokratiet?

Jeg vet jeg står i fare for å havne i konspirasjonsteorifellen nå. Men jeg må likevel si at jeg er bekymret for Facebooks innflytelse – eller potensielle innflytelse – på våre holdninger. I verste fall kan gigantselskapet være en fare for ytringsfriheten.

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Sauer blant ulver

Kan en sau vinne i en nærkamp mot en ulv? Og hva har det å si for kristnes relasjon til samfunnet?

#
$