Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Tips til hvordan din menighet kan nå mennesker i sosiale medier

av | 10. okt, 2018 | Nyheter

Tips til hvordan din menighet kan nå mennesker i sosiale medier

av okt 10, 2018

Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler, sier Jesus (Matt 28,19). Helt siden misjonsbefalingen har mennesker reist ut og forkynt evangeliet.

I dag har vi i tillegg et redskap som gir oss store muligheter: sosiale medier.

Gjør Jesus synlig på nett, i kommentarfelt og ikke minst: gjennom sosiale medier. Mange menigheter er i dag aktive i sosiale medier. Vi i Tro & Medier tror det er mer å vinne enn å tape på å gi litt av tiden sin. Det trenger verken å være komplisert eller energikrevende å legge ut noen innlegg hver uke.

Vi er ikke eksperter, men det trenger man heller ikke å være. Uansett skal vi prøve å gi deg noen enkle tips til hvordan din menighet kan ta den digitale synligheten til et nytt nivå!

Menighetens bruk av sosiale medier kan deles opp i tre kategorier: Informasjon, inspirasjon og invitasjon.

Det første punktet er kanskje det enkleste: informasjon. Kirken har som oftest gudstjeneste på søndagen. I løpet av uken har dere kanskje smågrupper eller bibelgrupper? Hver fredag er det ungdomsklubb og kanskje det er formiddagstreff for eldre på onsdag?

Da har vi listen med ting som skjer. Sett opp en plan og publiser et enkelt bilde med litt informasjonstekst under. Dette kan gjøres en-to dager i forkant.

Er det så enkelt?

Ikke alltid. Store menigheter har kanskje egne grafikere som jobber frivillig og ansatte som jobber med kommunikasjon. Mindre menigheter har ikke alltid denne muligheten og faren for å lage noe som kan fremstå som «hjemmesnekret» er stor. Her kommer den neste i-en inn.

Inspirasjon

Det jeg deler i dag skal være med å bygge opp og tilføre noe godt hos andre enn meg selv. Det som legges ut må være inspirerende. Det handler ikke om å ha store ambisjoner og tenke at dette må være det neste store innen design. Tidligere informasjonsleder i Filadelfiakirken Oslo har et enkelt råd.

– Ta bilder! Vi er heldige som har flinke folk som tar bilder for oss. Det hjelper masse. Bilder av folk gir generelt mer oppmerksomhet enn et kjøpt illustrasjonsfoto – selv om det i noen situasjoner kan være bra, sier Hanne Ovidia Hansen.

Hun trekker også fram de tre i-ene når hun skal beskrive hva menigheten bruker sosiale medier til.

– Vi skal være mer enn en informasjonskanal – heller en inspirasjonskanal, forteller hun, men legger til at hun mener kirken fortsatt har en vei å gå der.

Ta bilder fra din egen menighet, er rådet til tidligere informasjonsleder i Filadelfiakirken Oslo, Hanne Ovidia Hansen.

Start med å gjøre informasjonen inspirerende

Deretter kan man prøve å snu det rundt slik at man blir mer inspirerende enn informerende.

Hva legger vi i det?

Jo, med det mener vi å fylle noen av dagene i uken med mer enn en kalender i sosiale medier. Her er det som oftest kapasiteten som setter grensene, men noe kan man få til.

Her er to starttips:

  • Vitnesbyrd – korte vitnesbyrd fra medlemmene i kirken. Troshistorier, Gud i hverdagen, Gud i venneflokken, hvorfor personen startet i kirken. Her er det bare kreativiteten som setter grenser, men ikke skriv en roman. I sosiale medier er det korte fortellinger som gjelder.
  • Bibelvers – vers fra søndagens preken eller andre sammenhenger i kirken? YouVersion sin bibelapp hjelper deg også med å sette sammen bilder med en bakgrunn inne i appen. Velg bakgrunn, velg vers og lagre. Du kan også velge ferdige bilder med vers. Med bildene lagret på mobilen kan de enkelt lastes opp på menighetens Facebook-side eller Instagram-konto.

– Vis glimt av hva en kirke kan være. Historier fra kirken kan brukes til å vise miljøet og til å invitere nye til kirken, er Hansens råd.

Og med det har vi presentert kategori 3 – invitere

Invitere til kirken, invitere til å bli kjent med Jesus, invitere inn i den kristne tro. Har man denne tanken i bakhodet er det enklere å forstå at man må inspirere når man informerer, slik at det fungerer som en invitasjon.

– Selvsagt skal vi invitere våre egne og andre kristne, men vi må også invitere de som ikke går i noen menighet. Der kan man bruke de verktøyene som ligger i sosiale medier til å målrettet treffe ulike aldre og områder. Det er et fantastisk verktøy, men det kan være komplisert å finne veien, sier Hanne Ovidia Hansen.

Det er ikke alle som er klar for å besøke det kristne fellesskapet. Et første, viktig skritt kan være å invitere til nettkurs fra omGud. net. Det kan de blir kjent med Jesus før de blir invitert inn i et fellesskap.

Hanne Ovidia Hansen gir oss en enkel guide til hvordan komme i gang:

  • Opprett en Facebook-side.
  • Ta bilder av folk i kirken.
  • Legg ut et bilde på siden og ønsk velkommen til kirken. Si noe om at kirken er for alle.
  • Oppretter man en side må den holdes i live. Døde sider er verre enn ingen side.
  • Publiser noe et par ganger i uka i starten.
  • Så tar man det derifra!

Her er noen råd fra oss i Tro & Medier:

  • Sett opp en ukeplan for sosiale medier. Da kan man planlegge lenger enn en uke om gangen.
  • Start uken med å planlegge innlegg i publiseringsverktøyene til Instagram og Facebook.
  • Følg andre menigheter, i Norge og utenfor landegrensene. Se hva andre gjør. Det er lov å «stjele ideer».
  • Send noen fra menigheten til mediekonferansen MELT i oktober. Det er verdt å investere i noen som kan ta ansvar for menighetens mediebruk!

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Gave Kampanje

Sammen står vi sterkere. Derfor inviterer vi deg med i Tro & Medier sitt arbeid. Gi oss gjerne en gave eller bli fast giver i Tro & Medier.

#

Siste innlegg

$
F&M roser Andreas Håtveit i Mesternes Mester

F&M roser Per Fugelli

– Per Fugelli har i mange år vist en stor åpenhet om sin kreft-sykdom og hvordan han lever med denne. De siste dagene har han igjen sagt mye klokt om å leve til tross for det vonde, sier Vilhelm Viksøy, redaktør i Familie & Medier

Finner mennesker Jesus i debattspaltene?

Fra tid til annen kommer kravet om at kristne må si ifra om ting som er galt. Vi må være tydeligere i mediene, i avisspaltene og i debattprogrammene. For noen år siden var jeg helt enig i det. Nå er jeg ikke så sikker lenger. 

F&M roser NRK for godhetsuke

I årevis har Ålesunder og NRK-journalist Kjetil Lillesæter jaktet på den norske godheten. Denne uken vil NRK høre dine historier om godhet. – Veldig flott at godhet løftes fram i media på denne måten, sier Vilhelm Viksøy, redaktør i Familie & Meder

Vil mennesker møte Jesus i mediene i 2016?

Fra tid til annen bør alle kristne virksomheter spørre seg selv hvorfor de eksisterer og hvorfor de gjør det de gjør. Den øvelsen kan være både spennende, avslørende, ubehagelig og inspirerende.  

F&M roser «Petter uteligger»

– Serien gir oss et unikt innblikk livet på skyggesiden av samfunnet, vi får hjertevarme møter med uteliggere og vi utfordres på hvordan vi lever våre egne liv. Dette er vel verdt å rose, sier redaktør Vilhelm Viksøy i Familie & Medier

Immanuel, håpet for en verden i kaos

Finnes det noe håp for verden i dag? Nyhetsbildet i mediene kan få det ubehagelige spørsmålet til å melde seg. Er vi overgitt til oss selv i en tilsynelatende håpløs oppgave med å skape mening i en verden i krise? Mediebudskapet kan gi næring til frykt, uro og angst, ikke minst i møte med både klimakrise og terrorfrykt.

F&M roser Andreas Håtveit i Mesternes Mester

F&M roser «Norske helter»

– Jeg er riktignok lettrørt, men da jeg så dette programmet, slet jeg med tårene. Det er flott å kunne hedre hverdagshelter, sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

Kroppspress, Harald Eia og sunne valg

Harald Eia klikker når han hører snakk om kroppspress. Han hevder at det har skjedd en utvikling fra å snakke om kroppsideal til nå å snakke om kroppspress. Og problemet kommer i følge Eia av at vi er blitt for empatiske, at vi tar for mye hensyn «til den 20 % av befolkningen som er de mest sårbare og nevrotiske blant oss».

La oss rive ned båsene

"Jeg vil begynne med en avgrensning", sa Kåre Melhus da han entret talerstolen under Mediedagen "Troens plass i...

F&M roser Andreas Håtveit i Mesternes Mester

F&M roser TV2 livsstil for FML-dokumentarene

– Vi får et spennende bilde inn i livene til ungdommer fra helt ulike miljø. De unge presenteres med respekt og ærlighet. Ekstra spennende er det at TV2 også tar med en profilert kristen, sier Vilhelm Viksøy, redaktør i Familie & Medier.

F&M roser VG+/VG Helg for «gift på nytt»

– Det er prisverdig at VG velger å vie så stor plass til tre nære, vonde, ærlige og samtidig vakre historier om ekteskap som gikk i stykker – og veien tilbake til helbredelse og fornyet kjærlighet.

F&M roser Aftenposten for Eksmuslimene

– God, åpen og saklig religionskritikk er viktig. Vi som tror skal våge – ja, vi skal også være takknemlig for – at pressens kritiske søkelys rettes mot oss, sier Jarle Haugland.

Blikkene som forsvant

Noen har stjålet blikkene våre. Uten at vi har merket det. Den ene dagen så vi inn i hverandres øyne. Den neste dagen var både blikk og tanker rettet mot skjermen. Bort fra hverandre.

F&M roser VG for «Nedlasterne»

– VG har avdekket et av de mørkeste områdene i samfunnet vårt og satt søkelyset på grusomhetene barn opplever. Med dette tar de sitt samfunnsansvar på alvor.

Jo, ytringsfriheten trenger et «men», Hanne!

Det er krevende å balansere mellom en uforbeholden kamp for ytringsfrihet og en diskusjon om hvordan friheten forvaltes best. Om vi tar en av disse for gitt, er veien kort til at den siden forsvinner. Og det frie samfunnet blir skadelidende.

F&M roser NRK for misjonsdokumentarer

NRK har de siste månedene servert flere gode misjonsdokumentarer på TV. – Har tar NRK ansvar for å vise en viktig del av den norske historien, sier Jarle Haugland.

#
$