Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Vil nå unge med evangeliet på nett

av | 7. jun, 2019 | Nyheter

Vil nå unge med evangeliet på nett

av jun 7, 2019

Med korte, profesjonelle videoer på sosiale medier vil Tro & Medier nå yngre målgrupper med evangeliet på nett.

De siste årene har Tro & Medier fått god respons på sine nettkurs rettet mot folk i alderen 40 pluss og 60 pluss. På omGud.net har de blant annet brukt videoserien «Velkommen hjem» med Egil Svartdahl og «Veien» med Johnn Hardang for å formidle troen.

– Nå ønsker vi å fokusere på en yngre målgruppe på 18 pluss og nå denne generasjonen med evangeliet. Vi ønsker å bruke sosiale medier og ulike plattformer, sier leder for omGud.net Kjetil Fyllingen til Kristelig Pressekontor.

Tro & Medier har ansatt Daniel Sæbjørnsen i en deltidsstilling for å jobbe spesielt med denne målgruppen. Han trekker blant annet fram NRK-serien Skam som et forbilde i hvordan man kan nå ungdommen på nett.

Daniel Sæbjørnsen blir en del av Tro & Medier og skal jobbe som prosjektleder for 18+-arbeidet til omGud.net.

– Skam ble populært mye takket være en induktiv tilnærming der man er der ungdommene er, lytter til dem og skaper gjenkjennelse. Vi må ta utgangspunkt i de unges opplevde behov og derfra lede dem inn til evangeliet, sier Sæbjørnsen, som også skal jobbe som menighetsplanter og forkynner ved siden av jobben i omGud.net.

Video tok av

Sæbjørnsen er ikke uerfaren når det gjelder å kommunisere på nett. En video han laget sammen med Mathias Haughom i vinter er vist over 36 000 ganger på Facebook og delt nesten 400 ganger.

– Videoen tok av mer enn vi hadde sett for oss. Det gjorde at jeg fikk øynene opp for at det her finnes muligheter for å nå mennesker i Norge og at vi trenger å komme på banen, sier 26-åringen til KPK.

Det var også denne videoen som gjorde at Tro & Medier fikk øynene opp for den unge forkynneren.

– Daniel er en ekstremt dyktig og relativt ung kommunikator. Vi fant ut det var en god klaff mellom det han ønsker å jobbe med og det vi prøver å få til, sier Fyllingen.

Avhengig av at kristne deler

I første omgang ønsker Sæbjørnsen å produsere flere korte videoer som kan treffe målgruppen han skal jobbe med. Den store utfordringen blir å nå ut til andre enn bare de kristne.

– Det er nok uunngåelig at videoene i begynnelsen særlig vil ha en appell for ungdommer som alt er troende, men det fantastiske med sosiale medier er at når noen liker eller deler så vekker det nysgjerrighet. Vi er avhengige av at det har en katalyserende effekt at kristne ungdommer liker og deler med sine nettverk av skolekamerater og -venninner, sier han.

Sæbjørnsen er opptatt av at videoene skal presenteres profesjonelt og ta ungdommen på alvor.

– Vi vil tenne et håp i dem som de ikke finner andre steder, først og fremst gjennom sosiale medier. Deretter vil vi skape nettkurs som kan ta dem mer i dybden og lede dem videre i en prosess fra søkende og nysgjerrige til å bli disipler, sier han.

Fyllingen bekrefter det finnes mye bra stoff for denne målgruppen på nett allerede, men mener det meste er rettet mot ungdom som allerede er en del av en kristen sammenheng.

– Vi ønsker å lage noe som kan treffe dem som ikke tror enda. Kanskje vi om et år kan se en godt etablert Insta- eller Snapchat-pastor, sier han. 

KPK

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Vær frimodig!

Det er mange som lever i den tro at om vi underviser om seksualitet ut fra et bibelsk kristent perspektiv, pålegger vi mennesker unødig lidelse. Det finnes mange historier som bekrefter noe annet.

#

Siste innlegg

$

Når følelsene løper løpsk

Jeg undres stadig over min evne til å la meg begeistre, frustrere og berøre. En setning eller et bilde er nok til å sette sterke følelser i sving.

Den fraværende gråten

Noen ganger har jeg bare lyst til å sitte stille i båten og vente til stormen går over. Slik har jeg det nå. Skal jeg skrive noe om 22.juli-terroren og Guds rolle i denne?

F&M roser NRK for etikkredaktør

Per Arne Kalbakk er ansatt som etikkredaktør i NRK, en nyopprettet stilling hos allmennkringkasteren. Familie & Medier roser kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen for denne endringen: – Det er et tydelig signal, både internt og eksternt, at medieetikken settes høyt i NRK, sier Jarle Haugland, daglig leder i F&M.

Er kristne feige?

Er kristne som ikke går inn i den offentlige debatten feige? Eller finnes det grunner for å holde seg borte fra den?

F&M roser webpastor Asbjørn Kvalbein

– Vi håper at hans arbeid kan være til inspirasjon for andre, uansett alder, som ønsker at evangeliet skal nå ut til nye mennesker i vår tid, sier Jarle Haugland i Familie & Medier

Hvorfor er ikke sommerstevnene i mediene?

«De skriver ikke et ord om vårt kristne sommerstevne! Men den lille musikkfestivalen i nabobyen, som bare samler en brøkdel av hva vårt stevne gjør, det får god mediedekning», uttales det i frustrasjon – og noen får bekreftet sitt inntrykk av en kristendomsfiendtlig presse. Det fører lite godt med seg. Da er det bedre å bruke energien som ligger i frustrasjonen og omskape den til klokskap og kreativitet.

F&M roser Aftenposten TV og Odvar Omland

«Hva gjør man når den man elsker begynner å glemme hvem man er?» Odvar Omland (91) deler om hvordan det er å leve med en dement kone på Facebook. – Et vakkert innslag om kjærlighet, trofasthet og gleden i sosiale medier, sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

Et pappaopprør mot kroppspresset

«Du er ikke god nok.» Kroppspresset i mediene er enormt – ikke minst mot unge jenter. Retusjerte modeller lyser mot dem og hvisker sitt forførende budskap inn i hjertet. «Du mangler noe for å være lykkelig. Kroppen din må være tynnere. Du må være mer sexy. Pass på å ha sommerkroppen i orden! Lykken finnes i en perfekt kropp.» Og hjertet lokkes til å tro løgnen.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Alvar N. Bergendal

Kronikken «Ikke alle har ‘gjort det’» er fremhevet øverst på nettsiden til NRK. – Alvar N. Bergendal har skrevet en nyansert kronikk om seksualopplysning som henter frem viktige innspill til samfunnsdebatten, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kampen om tiden og sjelen

«Vi er i konkurranse om menneskers tid», sa Naja Nielsen fra Danmarks Radio under Nordiske Mediedager. Og i en konkurranse er det alltid tapere. Om du ikke er våken, kan det bli deg.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Asker-jente (15)

Innlegget i Aftenposten fra ei jente om gruppepress beskriver utfordringer vi må ta på alvor. – Modig gjort å si fra på denne måten, og vi håper det fører til at flere tør å ta egne valg, sier leder for Ungdom & Medier, Alexis Lundh.

Kjenner seg igjen i mørket

Under Nordiske Mediedager snakket skaperne av tv-serien Dag om de fem årene siden starten. – Det er forbausende mange som kjenner seg igjen i det mørke i den, sa skuespiller Atle Antonsen til BA etterpå.

Livssyn – en blindsone i journalistikken

Nordiske Mediedager er over for i år, og nok engang var det et glimrende program med en vesentlig mangel. Jeg er redd konferansen gjenspeiler at tro og livssyn er et ikke-tema for Medie-Norge.

F&M roser «Djeveldansen»

«Det har nesten vært som en evig djeveldans», sier journalist og programleder Ann Söderlund om det å vokse opp med en far som drakk for mye. – Takk til NRK for at de også viser fram alkoholens mørke sider og lar oss se hvordan alkoholmisbruk kan påvirke de nærmeste, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser «Hjelp til alt mulig»

Facebook-siden har nå over 13 000 medlemmer. Målet med siden er å formidle hjelp til folk som trenger det. – Et rosverdig tiltak, sier Linda Askeland i Familie & Medier.

Sårbare seksuelle grenser

Kampanjen #jegharopplevd, der jenter forteller om seksuell trakassering, har fått overveldende respons. Menn forteller at vi trenger å snakke om hvor grensene går.

Menneskesyn i kommentarfeltene

Tenk deg at du oppdager at det brenner i huset ditt. Familien kommer seg trygt og raskt ut, men i huset er fortsatt du, din trofaste hund og den syv år gamle venninnen til datteren din. Både hunden og jenta trenger hjelp for å komme seg ut, og du har bare mulighet til å hjelpe en av dem. Hvem velger du?

F&M roser Alvar N. Bergendal

F&M roser Bergens Tidende

Lørdag viet Bergens Tidende forsiden til Evangeliesenteret Brubakken. – Oppmuntrende å lese! Takk til Bergens Tidende for en god blanding av et personlig møte med en tidligere rusavhengig og fakta om behandlingen, sier Linda Askeland i Familie & Medier

Kan du skylde på noen?

Mennesker ser ut til å være født med et behov for å skylde på noe – eller noen. For noe er grunnleggende galt når vi rolig ser på at mennesker bokstavelig talt går under. Hvorfor gjør vi det?

#
$