Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Bidra til å gi Jesus hovedrollen i julefeiringen

av | 16. nov, 2020 | Nyheter

Tekst: Jarle Haugland
Foto: Unsplash

Adventstiden står for døren, og julehøytiden nærmer seg. Dette er en tid der det kristne budskapet er mer synlig i mediene enn ellers i året. På mange måter opplever vi at nordmenn er mer religiøse i julen. Mange går i kirken, synger sanger om Frelseren som er født og pynter huset med engler og julekrybber. Dette kan være en døråpner for tro, også gjennom medienes programmer.   

Samtidig viser nye statistikker at stadig færre mennesker tror på Gud, og Jesus skyves mer og mer ut i periferien i julefeiringen.   

Den trenden vil vi i Tro & Medier bidra til å snu! Som kristne er vi verdens lys, og vi jobber – sammen med dere gode givere – hver dag for å gjøre Jesus synlig i mediene. Sammen kan vi bidra til at Jesus fortsatt kan ha hovedrollen i fremtidens julefeiring.  

Koronatiden har vist oss at det er nødvendig å jobbe på nye måter – og skjermene får stadig viktigere plass i vår hverdag. Derfor er det viktig å være «hode og ikke hale» på mediearenaen, at vi er proaktive i det å definere mediehverdagen, ikke bare reagere på mediene.  

Tre viktige tiltak for å få dette til: 

  • Styrke mediestipendet. Et av de mest strategiske tiltakene for å lage godt, kristent innhold i mediene, er å bidra med finansiering. Drømmen er at Tro & Mediers mediestipend i fremtiden kan dele ut noen millioner i stipend til gode produksjoner!  
  • Holde møter med mediene. Jeg har tidligere vært i møte med både kringkastingssjefen, livssynsavdelingen og NRK Super – og alle er tydelige på at den kristne troen har en viktig plass hos kanalen. Det er bra! Samtidig er det også noe vi må passe på å holde dem ansvarlige på. Derfor vil vi ha møter med NRK, i tillegg til TV 2, for å få dem til å gi kristendom og den kristne tro en avgjørende plass i mediene.  
  • Utruste fremtidens kristne mediefolk gjennom nettverket og mediekonferansen MELT 

Vil du bidra til dette arbeidet?

VIPPS: 55256

Tusen takk for at du gjør arbeidet mulig. Sammen kan vi bidra til at Jesus skal få ha hovedrollen i julens evangelium.   

 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]

Kristenretten

Nå er «Hendelsen som forandret Norge» lansert! Dette er en ny underholdende og opplysende miniserie med Farmen-presten, Thor Haavik!

#

Siste innlegg

$
Ukas ros går til Menneskeverd

Ukas ros går til Menneskeverd

Onsdag var det 40 år siden Norge fikk lov om selvbestemt abort og forrige uke stemte Irland for en tilsvarende lov. Denne uka roser vi...

Hva er problemet vi forsøker å løse?

Hva er problemet vi forsøker å løse?

  «Hva er problemet dere forsøker å løse?» Spørsmålet ble stilt på et kurs der en rekke frivillige organisasjoner var representert. Spørsmålet...

Ukas ros til «Hjerte hjemme»

Ukas ros til «Hjerte hjemme»

Vi ønsker å rose Anne Kristin og Odd Håvard Moen som har startet «Hjerte hjemme». Ekteparet Moen har tatt modige steg ut på nett med egen...

Utdeling av Mediestipend

Utdeling av Mediestipend

Årets mottakere av Tro & Mediers Mediestipend er klare. Med det ønsker vi å bidra til dyktiggjøring av kristne mediearbeidere, og gi støtte til bruk av mediene i evangeliets tjeneste.

Starten på åpenhet om journalisters tro?

Starten på åpenhet om journalisters tro?

Journalisters livssyn er ett av temaene når medieundersøkelsen presenteres på Nordiske Mediedager i år. Selv om det kun stilles ett spørsmål om dette i undersøkelsen, er det å håpe at det signaliserer en begynnende åpenhet om tro og livssyn.

Ukas ros til Tromsørussen

Ukas ros til Tromsørussen

Vi ønsker å rose Tromsørussen som går foran med et godt eksempel og dropper alle knutene knyttet til sex og alkohol. – Med de alvorlige overgrepssakene vi har sett i russemiljøer, og de langvarige konsekvensene det har, vil dette og være med og forebygge, sier Alexis Lundh

Jeg er blitt bestevenn med min kone

Jeg er blitt bestevenn med min kone

Denne nye tilstanden i ekteskapet vårt oppstod for noen uker siden, etter at vi hadde sendt et visst antall bilder til hverandre på Snapchat. Vi har til og med fått et hjerte ved siden av navnene våre.

Isolasjon eller kameleon?

Isolasjon eller kameleon?

Jesus kaller oss kristne lys og salt. Vi skal påvirke uten å gå i ett med omgivelsene. Det utfordrer oss til å tenke gjennom hvilke muligheter vi har i vårt mediesamfunn.

Menighetens mediebruk

Menighetens mediebruk

Youtube, Snapchat, Facebook og Instagram. Mediene preger hverdagen for alle – også medlemmene i menigheten. Vi spurte to kirkeledere om hvordan...

Gir Gud æren for Kahoot!

Gir Gud æren for Kahoot!

Alf Inge Wang ryddet plass til Gud. Da åpnet det seg dører han aldri hadde sett for seg. Mest kjent er han for et av verdens raskest voksende...

Ukas ros går til Arild Ove Halås

Ukas ros går til Arild Ove Halås

Etter å ha blitt skremt og rystet over hva en del kristne skriver på Facebook og i andre sosiale medier valgte Arild Ove Halås å skrive et...

#
$