Påskens budskap utfordrer oss til misjon
«Han er oppstanden!» skal det snart lyde i kirker over hele verden. Og mennesker av alle tungemål, nasjonaliteter, aldre, raser, personligheter og så videre svarer i et rungende: «Ja, han er sannelig oppstanden!»
For meg er det et av årets vakreste øyeblikk. Det er en rikdom som er dypere enn jeg fatter, en kjærlighet som sprenger grensene for hva jeg trodde var mulig – og en frihet som sprenger seg frem i kirkens, Kristi kropps, ulike lemmer. Jesus gav sitt liv for å utslette skyldbrevet vårt, han beseiret djevelen på korset og overvant døden da han stod opp! Ordene er kanskje gamle, men fortsatt like sanne: «Å salige stund uten like, han lever, han lever ennu!»
Men skal vi bare holde dette for oss selv?
På et bedehus som ligger langs veien mellom Bergen og Norheimsund, henger det et kors på veggen og ordene: «For deg». Det er et budskap vi som kristne skal ta imot, en evig sannhet vi skal la synke inn i oss – som et ankerfeste når djevelen hvisker: «Ikke god nok. Fortapt.» Men dette er også et budskap vi skal bære videre til andre! Frelsen stopper ikke ved kirkeveggen. Jesus går og leter, inviterer og ber mennesker om å ta imot tilgivelse og frihet.
Derfor jobber vi i Tro & Medier med å gjøre Jesus synlig i mediene. Vi tror at mediearenaen gir oss utrolig spennende muligheter til å dele evangeliet og invitere mennesker til tro. Og skal jeg være ærlig, synes jeg vi som kristenhet har vært for bakpå de siste tiårene. Vi var raskt på ballen da dørene ble åpnet for kristent radioarbeid. Men i dag savner jeg et samlet, målrettet arbeid der kristenfolket står sammen for å dele evangeliet i en digital mediehverdag i stadig endring. Tro & Medier vil gjerne være et knutepunkt for et slikt arbeid. Mediestipendet, MELT-konferansen og omGud.net er tre bidrag fra oss, men jeg tror fortsatt vi har en lang og spennende vei å gå.
Og om vi lykkes, vil påskens seiersrop kunne lyde inn i stadig nye hjem og hjerter: «Jesus lever! Døden er oppslukt, seieren vunnet!»
Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning.
Jarle Haugland
daglig leder
i Tro & Medier
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Ukas ros går til TV2-programmet Familiekoden!
Ukas ros går til Familiekoden, for sine gode og balanserte episoder om familier og barneoppdragelse, hvor også en kristen familie er med.
Skjermfri uke for å feire Facebooks 20-årsdag
Opprinnelig ble sosiale medier laget for å føre folk sammen, men Jarle Haugland påstår at vi like mye opplever vi noen dårlige effekter.
Kristenretten
Nå er «Hendelsen som forandret Norge» lansert! Dette er en ny underholdende og opplysende miniserie med Farmen-presten, Thor Haavik!