Det er inspirerende at menigheter har omstilt seg raskt og kommer med en rekke digitale initiativ, ikke minst livestreamede gudstjenester. For mange er dette et nytt landskap, og vi i Tro & Medier vil gjerne komme med noen råd å ta med seg i forarbeidet. Tusen takk til Pinsebevegelsen og Joakim Skavern for hovedbidraget i denne artikkelen!
Snakk til naboen
- Digitale gudstjenester gir oss mulighet til å nå ut mennesker som ellers aldri går i kirken eller bedehuset. Vær bevisst både i form og innhold at naboen skal kunne se gudstjenesten med godt utbytte. Ikke gå på kompromiss med budskapet, men bruk språk og uttrykk som inkluderer, ikke ekskluderer.
Ha lukket tilgang frem til dere er komfortable med formen.
- Det kan være smart å teste form og uttrykk i et lukket forum før dere går ut offentlig. Vi råder menigheter til å ha passord-beskyttelse på innholdet slik at det ikke er tilgjengelig for alle. Eller en lukket gruppe på Facebook, kun for menighetens medlemmer etc.
Tenk nøye igjennom det dere sier og gjør.
- Nå som de fleste har enkel tilgang til selvpubliseringsverktøy kan mange medieutrente få mye publisitet på kort tid. All PR er ikke god PR. En tilsynelatende liten tabbe, eller forsnakkelse kan få mye større konsekvenser på nett enn i en tradisjonell gudstjeneste. En ellers forståelsesfull og raus forsamling tåler mange flere tabber enn det en kritisk nabo eller lokalavis gjør.
Unngå direktesendte gudstjenester.
- Et opptak gir større kontroll over innholdet. Det er veldig ressurskrevende å ha gode direktesendte gudstjenester – og det kan fort bli pinlig om man ikke får det til.
Gjør noen prøveopptak som du evaluerer sammen med andre.
- Ikke gi opp, men observer hva som fremstår som en god og trygg dialog med dem som skal se og høre.
- Fokus på budskapet, lydbildet og uttrykket som formidles. Husk at «ett bilde sier mer enn tusen ord».
Vær bevisst kvalitet på lyd og bilde
- Det koster ikke veldig mye med noen mikrofoner, et greit kamera og gjerne noen lys. Kanskje teknikeren i menigheten skal bli med i gruppen «Norwegian Gurus Tech Talk» på Facebook, en gruppe for dem som driver med teknikk i kirken? Eller i Idebank for videostreaming i menighet https://www.facebook.com/groups/1004719006590034/
Facebook, YouTube og Vimeo er gode plattformer for publisering.
- Veldig mange er på Facebook og det er et naturlig sted å holde gudstjenester. I tillegg er Youtube og Vimeo gode videoløsninger som kan sende film direkte eller som ferdig opptak. Disse plattformene er nokså enkle å bruke.
Unngå chat om dere ikke kan følge opp.
- Flere publiseringsløsninger gir muligheter for å velge chat. Det kan være smart med chat da det skaper ekstra engasjement og entusiasme, men det kan også bli negativt om det ikke finnes noen moderatorer der inne som kan håndtere ulike negative røster eller nett-troll.
Ikke film et bønnemøte.
- Offentlige bønnemøter ser sjeldent bra ut på film. Her er det lett å bli revet med og litt ivrig, og vi oppfordrer derfor til varsomhet. Bønn er selvfølgelig en bra ting, men unngå bønner der enkeltpersoner blir nevnt eller andre hensyn som kan berøre personvernet.
Det viktigste er ikke å ha en egen digital gudstjeneste.
- For noen menigheter blir det for vanskelig å produsere en egen gudstjeneste på nett. Heldigvis finnes det gode tilbud der ute. Også på norsk. Finn en menighet og forkynnelse som dere liker og følg dem i denne perioden.
- Her finner dere en oversikt
Vær obs på nye regler.
- Idet man filmer og legger ut ting på nett, følger det noen andre regler enn for en tradisjonell gudstjeneste, ikke minst når det gjelder opphavsrett til musikk. Sett dere inn i regelverk før dere publiserer. I koronatiden har TONO gjort noen unntak fra vanlig reglement, noe de har skrevet om på denne siden: https://www.tono.no/tono-guiden-for-direktesending-av-musikk-pa-nett/ Det er eget punkt for gudstjeneste litt ned i artikkelen.
Hjelp folk å logge seg på.
- Selv om svært mange klarer å komme seg på nett er det fortsatt en god del som sliter med dette. Spesielt eldre kan trenge hjelp. Her er det fint om man kan hjelpe disse til å koble seg på en nett-gudstjeneste.
Bruk denne tiden til å skape noe nytt.
- Ut av denne krisen kan nye metoder og kommunikasjonsformer oppstå. Kanskje er det bedre å gjøre noe helt nytt på nett? Å lage en helt annen form enn den tradisjonelle gudstjenesten. Her kan menighetene teste andakter, bibelundervisning og podcast. Mulighetene er mange. Her er det lov til å eksperimentere, men gjør det i trygge rammer.
Samtykke
- Ikke film/ta bilder på en slik måte at enkeltpersoner kan bli gjenkjent uten at hver enkelt eller foresatte har gitt samtykke.
Artikkelen er en bearbeidet versjon av råd fra Pinsebevegelsen og Joakim Skavern, gjengitt med velvillig tillatelse.
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Ukas ros går til TV2-programmet Familiekoden!
Ukas ros går til Familiekoden, for sine gode og balanserte episoder om familier og barneoppdragelse, hvor også en kristen familie er med.
Skjermfri uke for å feire Facebooks 20-årsdag
Opprinnelig ble sosiale medier laget for å føre folk sammen, men Jarle Haugland påstår at vi like mye opplever vi noen dårlige effekter.
Kristenretten
Nå er «Hendelsen som forandret Norge» lansert! Dette er en ny underholdende og opplysende miniserie med Farmen-presten, Thor Haavik!