Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Stipend som skal styrke den kristne troen i mediene

av | 22. apr, 2020 | Nyheter

Av Tro & Medier

Pressemelding: Utdeling av Mediestipend fra Tro & Medier  

Tre ulike aktører mottar i år 50.000 kroner hver fra Tro & Medier i mediestipend. 

– Årets stipendtildelinger er veldig spennende, på tre veldig ulike måter, sier Jarle Haugland, daglig leder i Tro & Medier.  

Mottakerne er Chris Duwe, TV Inter og Linn Kjøllmoen fra TextMe. 

Barne- og familieprogram 

Chris Duwe lager barne- og familieprogrammer sammen med dukka Øystein. Den siste måneden har han sendt direkte på Facebook daglig. Gjennom kameralinsen snakker Duwe om Jesus og Guds rike.  

– Chris Duwe har på en svært god måte og på kort tid klart å møte utfordringen med koronaviruset og mye hjemmetid. Hans sendinger på Facebook har nådd langt ut med det kristne budskapet, sier Haugland.  

Med fokus på psykisk helse har TV Inter levert serien «Kort fortalt – livsmestring» til NRK. Nå ønsker de å utvikle en ny sesong med fokus på de kristne høytidene. 

– TV Inter leverer alltid kvalitet, og deres prosjekt med å lage barne-tv om de kristne høytidene er viktig og inspirerende.

Linn Kjøllmoen og TextMe sitt prosjekt henger tett sammen med Tro & Medier sitt konsept «Skjermfri». Kjøllmoen ønsker å produsere en brosjyre skal sette fokus på behovet for skjermfri – midt i en hverdag full av skjermer. 

– Her har Kjøllmoen et spennende prosjekt på gang. Tro & Medier har arbeidet med denne tematikken i mange år, ikke minst med Skjermfri uke, og vi ser nå at samfunnet også får opp øynene for at vi trenger skjermfrie soner og perioder i livet. 

50 år med stipend  

Det var mange gode søkere som ikke ble tildelt stipend i år, men selv om potten på 150.000 er brukt opp jobber Tro & Medier med en fjerde søknad som enda ikke kan offentliggjøres. 

– Med så mange gode søkere, og prosjekter som fremmer kristen tro, håper vi at våre støttespillere kan bli med slik at potten blir enda større i fremtiden, sier Simen Søvik, kommunikasjonsleder i Tro & Medier.  

I 2019 feiret Mediestipendet 50 år og Tro & Medier tror stipendet kan spille en viktig rolle i årene som kommer.  

– Vi tror det er både viktig og strategisk at vi som kristne går inn og bidrar til at godt innhold blir skapt. At vi er i forkant, offensive og aktive, sier Jarle Haugland. 

Til høsten kommer Tro & Medier igjen til å dele ut 50.000 på Mediekonferansen MELT.  

    Fakta

    Tro & Mediers Mediestipend  

    • Ble delt ut første gang i 1956, den gang på 1000 kroner, til Sverre Tinnå, tidligere programsekretær i NRK.   
    • Ble en fast ordning i 1969.  
    • Deles ut i tre kategorier
    • Forskningsstipend  
    • Produksjonsstipend  
    • MELT-stipend
    • Stipendet har bakgrunn i et av Tro & Mediers formål som er «å fremme en god og effektiv bruk av medier i evangeliets tjeneste».  
    • Søknadsfrist er 31.mars for forskning- og produksjonsstipend og 1.september for MELT-stipend.  
    • Søknad: troogmedier.no/mediestipend.

    Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
    Med din faste gave til Mediestipendet kan vi bidra til mer kristent innhold i mediene.

    [stipendpartner_iframe]

    Kristenretten

    Nå er «Hendelsen som forandret Norge» lansert! Dette er en ny underholdende og opplysende miniserie med Farmen-presten, Thor Haavik!

    #

    Siste innlegg

    $
    Ukas ros går til Menneskeverd

    Ukas ros går til Menneskeverd

    Onsdag var det 40 år siden Norge fikk lov om selvbestemt abort og forrige uke stemte Irland for en tilsvarende lov. Denne uka roser vi...

    Hva er problemet vi forsøker å løse?

    Hva er problemet vi forsøker å løse?

      «Hva er problemet dere forsøker å løse?» Spørsmålet ble stilt på et kurs der en rekke frivillige organisasjoner var representert. Spørsmålet...

    Ukas ros til «Hjerte hjemme»

    Ukas ros til «Hjerte hjemme»

    Vi ønsker å rose Anne Kristin og Odd Håvard Moen som har startet «Hjerte hjemme». Ekteparet Moen har tatt modige steg ut på nett med egen...

    Utdeling av Mediestipend

    Utdeling av Mediestipend

    Årets mottakere av Tro & Mediers Mediestipend er klare. Med det ønsker vi å bidra til dyktiggjøring av kristne mediearbeidere, og gi støtte til bruk av mediene i evangeliets tjeneste.

    Starten på åpenhet om journalisters tro?

    Starten på åpenhet om journalisters tro?

    Journalisters livssyn er ett av temaene når medieundersøkelsen presenteres på Nordiske Mediedager i år. Selv om det kun stilles ett spørsmål om dette i undersøkelsen, er det å håpe at det signaliserer en begynnende åpenhet om tro og livssyn.

    Ukas ros til Tromsørussen

    Ukas ros til Tromsørussen

    Vi ønsker å rose Tromsørussen som går foran med et godt eksempel og dropper alle knutene knyttet til sex og alkohol. – Med de alvorlige overgrepssakene vi har sett i russemiljøer, og de langvarige konsekvensene det har, vil dette og være med og forebygge, sier Alexis Lundh

    Jeg er blitt bestevenn med min kone

    Jeg er blitt bestevenn med min kone

    Denne nye tilstanden i ekteskapet vårt oppstod for noen uker siden, etter at vi hadde sendt et visst antall bilder til hverandre på Snapchat. Vi har til og med fått et hjerte ved siden av navnene våre.

    Isolasjon eller kameleon?

    Isolasjon eller kameleon?

    Jesus kaller oss kristne lys og salt. Vi skal påvirke uten å gå i ett med omgivelsene. Det utfordrer oss til å tenke gjennom hvilke muligheter vi har i vårt mediesamfunn.

    Menighetens mediebruk

    Menighetens mediebruk

    Youtube, Snapchat, Facebook og Instagram. Mediene preger hverdagen for alle – også medlemmene i menigheten. Vi spurte to kirkeledere om hvordan...

    Gir Gud æren for Kahoot!

    Gir Gud æren for Kahoot!

    Alf Inge Wang ryddet plass til Gud. Da åpnet det seg dører han aldri hadde sett for seg. Mest kjent er han for et av verdens raskest voksende...

    Ukas ros går til Arild Ove Halås

    Ukas ros går til Arild Ove Halås

    Etter å ha blitt skremt og rystet over hva en del kristne skriver på Facebook og i andre sosiale medier valgte Arild Ove Halås å skrive et...

    #
    $