Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Vi vil bidra til ny bibelbegeistring

av | 14. des, 2022 | Mediekommentaren

Vi vil bidra til ny bibelbegeistring

des 14, 2022

Av Jarle Haugland

«Bibelen ble ikke gitt oss for å øke vår kunnskap, men for å forvandle våre liv», skal evangelisten Dwight L. Moody ha sagt. Han levde på 1800-tallet, men hans påstand er ikke mindre sann i dag, til tross for at verden har hatt en helt utenkelig utvikling siden den gang. Bibelen er for alltid Guds levende ord som har i seg en kraft til å forvandle mennesker og samfunn.  

Jeg lurer på om vi som etterfølgere av Jesus fra tid til annen glemmer denne viktige sannheten. I en tid der det kjempes om vår oppmerksomhet, står vi i fare for å nedgradere Bibelens plass i hverdagen. Ja, vi står til og med i fare for å nedgradere Bibelens plass i menigheten og misjonsoppdraget. Det er Guds ord som skaper tro, og jeg er overbevist om at dersom vi skal se en ny generasjon vende seg til Gud, trenger vi å gjenoppdage den livgivende kilden Bibelen er. 

Derfor kommer nå vi i Tro & Medier, i samarbeid med Norsk Bibel, ut med hele Bibelen på podkast. I fjor gav vi ut Det nye testamentet, men nå er også Det gamle testamentet lest inn og legges gratis ut på alle plattformer der man kan høre podkast! Dette gjør vi med glede og i forventning til at vi skal få se en digital bibelbevegelse, ikke minst blant unge og unge voksne. Vår bønn er at stadig nye mennesker må møte Gud og slå dype røtter ned i hans livgivende budskap til oss. 

Mange strever med å lese Bibelen, og vi har fått tilbakemeldinger fra mennesker som nå får hjelp gjennom å lytte til Bibelen, dag etter dag. Jeg er overbevist om at det setter dype, gode spor. 

Norsk mediebarometer 2021 forteller at det er unge mennesker i alderen 16 til 24 år som hører mest på podkast eller lydbok (som er samme kategori i statistikken). 20 prosent i denne aldersgruppen lytter daglig på podkast eller lydbok og de bruker i gjennomsnitt to timer daglig på dette. Det forteller oss at potensialet er veldig stort for å nå kommende generasjoner med Guds ord. Siden vi lanserte Det nye testamentet våren 2021, har vi hatt over 430 000 nedlastede kapitler av Bibelen.  

Målet er ikke først og fremst at alle skal høre på vår podkast, vi vil være en del av et større bilde. Les gjerne Bibelen høyt for hverandre på gudstjenester og i smågrupper. Syng Bibelen. Fortsett å lese papirutgaven. Del gode vers fra Bibelen via appen YouVersion. Da kan vi sammen bidra til at Guds folk igjen leser Bibelen og lar Gud få åpenbare sitt ord for oss, så vi kan huske hans storverk og vende oss til ham i begeistring og tilbedelse!

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Be med oss:

Himmelske Far, vi ber for alle som arbeider i mediebransjen. Åpenbar for dem de uendelige dybdene i din kjærlighet. Vis dem veien til et liv i et levende fellesskap med deg, her i livet og i evigheten, gjennom din sønn Jesus Kristus. Vi ber om at de som søker deg, finner deg, at sårede blir helbredet, at desillusjonerte får håp, trette får nye krefter og at din godhet fyller deres liv. 

Amen. 

 

Det er alltid viktig å be for mediene! Meld deg på bønnebrev her! 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene. Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]

Kristenretten

Nå er «Hendelsen som forandret Norge» lansert! Dette er en ny underholdende og opplysende miniserie med Farmen-presten, Thor Haavik!

#

Siste innlegg

$
Ukas ros går til Menneskeverd

Ukas ros går til Menneskeverd

Onsdag var det 40 år siden Norge fikk lov om selvbestemt abort og forrige uke stemte Irland for en tilsvarende lov. Denne uka roser vi...

Hva er problemet vi forsøker å løse?

Hva er problemet vi forsøker å løse?

  «Hva er problemet dere forsøker å løse?» Spørsmålet ble stilt på et kurs der en rekke frivillige organisasjoner var representert. Spørsmålet...

Ukas ros til «Hjerte hjemme»

Ukas ros til «Hjerte hjemme»

Vi ønsker å rose Anne Kristin og Odd Håvard Moen som har startet «Hjerte hjemme». Ekteparet Moen har tatt modige steg ut på nett med egen...

Utdeling av Mediestipend

Utdeling av Mediestipend

Årets mottakere av Tro & Mediers Mediestipend er klare. Med det ønsker vi å bidra til dyktiggjøring av kristne mediearbeidere, og gi støtte til bruk av mediene i evangeliets tjeneste.

Starten på åpenhet om journalisters tro?

Starten på åpenhet om journalisters tro?

Journalisters livssyn er ett av temaene når medieundersøkelsen presenteres på Nordiske Mediedager i år. Selv om det kun stilles ett spørsmål om dette i undersøkelsen, er det å håpe at det signaliserer en begynnende åpenhet om tro og livssyn.

Ukas ros til Tromsørussen

Ukas ros til Tromsørussen

Vi ønsker å rose Tromsørussen som går foran med et godt eksempel og dropper alle knutene knyttet til sex og alkohol. – Med de alvorlige overgrepssakene vi har sett i russemiljøer, og de langvarige konsekvensene det har, vil dette og være med og forebygge, sier Alexis Lundh

Jeg er blitt bestevenn med min kone

Jeg er blitt bestevenn med min kone

Denne nye tilstanden i ekteskapet vårt oppstod for noen uker siden, etter at vi hadde sendt et visst antall bilder til hverandre på Snapchat. Vi har til og med fått et hjerte ved siden av navnene våre.

Isolasjon eller kameleon?

Isolasjon eller kameleon?

Jesus kaller oss kristne lys og salt. Vi skal påvirke uten å gå i ett med omgivelsene. Det utfordrer oss til å tenke gjennom hvilke muligheter vi har i vårt mediesamfunn.

Menighetens mediebruk

Menighetens mediebruk

Youtube, Snapchat, Facebook og Instagram. Mediene preger hverdagen for alle – også medlemmene i menigheten. Vi spurte to kirkeledere om hvordan...

Gir Gud æren for Kahoot!

Gir Gud æren for Kahoot!

Alf Inge Wang ryddet plass til Gud. Da åpnet det seg dører han aldri hadde sett for seg. Mest kjent er han for et av verdens raskest voksende...

Ukas ros går til Arild Ove Halås

Ukas ros går til Arild Ove Halås

Etter å ha blitt skremt og rystet over hva en del kristne skriver på Facebook og i andre sosiale medier valgte Arild Ove Halås å skrive et...

#
$