Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Vil at Arven etter Adam skal få norske stemmer 

av | 26. jan, 2024 | Nyheter

Den animerte miniserien Arven etter Adam har en primær målgruppe på 50 millioner swahili-talende barn og unge. Nå jobbes det med å oversette den også til norsk.

Av Stein Gudvangen, KPK – stein@kpk.no

Bak serien står den norske filmskaperen og misjonæren Roger Gihlemoen som i en årrekke har jobbet i Afrika tilknyttet Norsk Luthersk Misjonssamband.

Selv har han spøkefullt titulert seg «misjonærkone» fordi det var kona Anne som formelt var ansatt som misjonær under familiens opphold i Tanzania fra 2015 til -22.

«Misjonærkone»

Han var midt i «misjonærkone»-livet da han i 2016 gikk i gang med animasjonsprosjektet.

Ideen oppsto da Gihlemoen innså hvor lite godt TV-innhold som fantes på swahili for barn og unge på skjermer i Øst-Afrika. Arbeidet med serien har krevd masse av ham, og det har tatt mye mer tid enn planlagt å fullføre. I april 2021 snakket Kristelig Pressekontor med Gihlemoen om arbeidet og framdriften:

– Vi har en pilotepisode som snurrer på YouTube allerede, og de andre vil bli lagt ut så snart de blir klare. Så kommer de på TV så fort vi har 15 episoder ferdig, sa han den gangen.

42-åringen regnet da med å være helt i havn med prosjektet tre år senere, altså i år. Helt der er han ennå ikke, men framdriften har likevel vært god. Fire episoder er helt klare, og sammen med dyktige partnere jobber han nå jevnt og trutt med resten. Derfor tror Gihlemoen at slutten av 2025 blir tidspunktet da hele Arven etter Adam er ferdigprodusert.

Den som googler, vil se at antallet omtalte episoder er både 26 og 27. Gihlemoen forklarer til KPK at han ennå ikke vet helt selv hvilket antall de vil ender med. Det kommer an på redigeringsprosessen på de gjenstående episodene som han nå jobber med på heltid hjemme i Askim.

Foto av Roger: privat.

Millioner av seere

Versjonen som lages på swahili for det øst-afrikanske TV-markedet, kan potensielt nå ut til rundt 50 millioner barn og unge i et område der 45 prosent av befolkningen er under 15 år.
Planen er å dubbe talen til en rekke andre språk i tillegg, blant dem somali, farsi, arabisk og tyrkisk. Da kan de animerte bibelhistoriene nå ut til mange hundre millioner barn, ikke bare i Afrika, men i Midtøsten.

Dessuten er det altså sterk interesse for gi serien norske stemmer. Dette prosjektet er allerede i gang, og det er organisasjonen Tro & Medier som står bak. De har akkurat startet en innsamling for å finansiere dubbingen av Arven etter Adam på norsk.

Daglig leder Jarle Haugland mener at Norea Mediemisjon, som står bak Gihlemoens prosjekt, «har gjort en gigantjobb» med serien.

– Vi vil støtte dette fantastiske prosjektet fordi barn trenger å høre bibelhistoriene, og her blir de presentert på en engasjerende og kreativ måte, sier Haugland i en nylig utsendt e-post til mulige givere.

– Tro & Medier ønsker spesielt å nå barn og unge og nye mennesker med evangeliet, og dette prosjektet gjør begge deler, står det videre.
Haugland sier i en verve-mail til personer i sitt personlige nettverk at serien forteller «historiene om flere bibelske personer, hele tiden med Jesus og frelseshistorien som bakteppe».

Foto av Lisa: Stein Gudvangen

Kjendishjelp

– For å få oversatt og spilt inn 27 episoder med norske stemmer, trenger vi å samle inn 270.000 kroner, skriver Tro & Medier til sine givere.

For å få til et best mulig resultat, får prosjektet profesjonell hjelp, og Roger Gihlemoen opplyser til KPK at han har hyrt inn tre kjente skuespillere som allerede har bidratt.

Stig Henrik Hoff er fortellerstemmen, Anders Hatlo gir stemme til Abraham, mens Line Verndal låner bort stemmen sin til Sara. Disse tre er allerede ferdige i studio. Til høsten stiller Lisa Børud opp med sin stemmeprakt som Maria i den norske versjonen, og Maria Engås Halsne, kjent fra The Voice på TV 2, synger på en av seriens sanger og gir Eva norsk stemme.

 

Dette er et samarbeidsprosjekt vi trenger mange med på for å få til. Vil du bidra til at barn og unge kan få se kreative og spennende bibelfortellinger på Youtube?

Takk for din gave!

Raskere produksjon

Gihlemoen opplyser at en ny produksjonsmetode har økt farten i prosjektet vesentlig.

  – Da KPK intervjuet meg sist, kunne vi bruke 40 minutter på å fullføre ett av de 25 bildene som fyller ett sekund med film. For et år siden gikk vi over til en såkalt spillmotor som produserer ett sekund av serien på 2-3 sekunder, sier han.

  Roger Gihlemoen kan kalles filmseriens regissør. Han lager skisser for hver episode som han så sender videre så det kan bli ferdig film av det. Han er nå kommet til episode 20.

  – Når jeg har laget skissen som gjør det mulig å forstå handlingen, har jeg et team som lager klær, hår, kjepper, stokker og geiter eller hva det måtte være før jeg får det tilbake, forklarer han.

  I etterkant er det mye fram og tilbake for å justere, rette opp feil og fylle ut hull. Jobben er detaljert og omstendelig.

  – Det er masse tekniske justeringer, og noen kunstneriske også, sier Gihlemoen.

  I tillegg må han gjøre teologiske avveininger. Han finner det utfordrende å gjøre alle til lags.

  – Det er veldig vanskelig å navigere når du skal framstille bibelhistorie, for hvordan skal alle kunne være enige? Jeg ønsker at alt skal være så riktig som mulig, men du vil alltid tråkke noen på tærne, sier han?

  – Har du utfordringer som ligner på dem bibeloversettere har?

  – Ja, det er helt likt bibeloversettelsesarbeid.

  Gihlemoen er åpen med at prosjektet er forsinket og innser at det har tatt lang tid.

  – Hele prosjektet har vært flytende, for hvordan produserer man en sånn film? Jeg har lært på den vanskelige måten, sier han og opplyser at mens Norea sponser og drifter prosjektet, er det Misjonssambandet som har ham på lønningslista, som misjonær. Han roser dem begge for deres tålmodighet gjennom den ni år lange prosjekttiden som nå ser ut til å nærme seg slutten.

KPK

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Kristenretten

Nå er «Hendelsen som forandret Norge» lansert! Dette er en ny underholdende og opplysende miniserie med Farmen-presten, Thor Haavik!

#

Siste innlegg

$
Ukas ros går til Menneskeverd

Ukas ros går til Menneskeverd

Onsdag var det 40 år siden Norge fikk lov om selvbestemt abort og forrige uke stemte Irland for en tilsvarende lov. Denne uka roser vi...

Hva er problemet vi forsøker å løse?

Hva er problemet vi forsøker å løse?

  «Hva er problemet dere forsøker å løse?» Spørsmålet ble stilt på et kurs der en rekke frivillige organisasjoner var representert. Spørsmålet...

Ukas ros til «Hjerte hjemme»

Ukas ros til «Hjerte hjemme»

Vi ønsker å rose Anne Kristin og Odd Håvard Moen som har startet «Hjerte hjemme». Ekteparet Moen har tatt modige steg ut på nett med egen...

Utdeling av Mediestipend

Utdeling av Mediestipend

Årets mottakere av Tro & Mediers Mediestipend er klare. Med det ønsker vi å bidra til dyktiggjøring av kristne mediearbeidere, og gi støtte til bruk av mediene i evangeliets tjeneste.

Starten på åpenhet om journalisters tro?

Starten på åpenhet om journalisters tro?

Journalisters livssyn er ett av temaene når medieundersøkelsen presenteres på Nordiske Mediedager i år. Selv om det kun stilles ett spørsmål om dette i undersøkelsen, er det å håpe at det signaliserer en begynnende åpenhet om tro og livssyn.

Ukas ros til Tromsørussen

Ukas ros til Tromsørussen

Vi ønsker å rose Tromsørussen som går foran med et godt eksempel og dropper alle knutene knyttet til sex og alkohol. – Med de alvorlige overgrepssakene vi har sett i russemiljøer, og de langvarige konsekvensene det har, vil dette og være med og forebygge, sier Alexis Lundh

Jeg er blitt bestevenn med min kone

Jeg er blitt bestevenn med min kone

Denne nye tilstanden i ekteskapet vårt oppstod for noen uker siden, etter at vi hadde sendt et visst antall bilder til hverandre på Snapchat. Vi har til og med fått et hjerte ved siden av navnene våre.

Isolasjon eller kameleon?

Isolasjon eller kameleon?

Jesus kaller oss kristne lys og salt. Vi skal påvirke uten å gå i ett med omgivelsene. Det utfordrer oss til å tenke gjennom hvilke muligheter vi har i vårt mediesamfunn.

Menighetens mediebruk

Menighetens mediebruk

Youtube, Snapchat, Facebook og Instagram. Mediene preger hverdagen for alle – også medlemmene i menigheten. Vi spurte to kirkeledere om hvordan...

Gir Gud æren for Kahoot!

Gir Gud æren for Kahoot!

Alf Inge Wang ryddet plass til Gud. Da åpnet det seg dører han aldri hadde sett for seg. Mest kjent er han for et av verdens raskest voksende...

Ukas ros går til Arild Ove Halås

Ukas ros går til Arild Ove Halås

Etter å ha blitt skremt og rystet over hva en del kristne skriver på Facebook og i andre sosiale medier valgte Arild Ove Halås å skrive et...

#
$